Last Updated:

Lag et miljøvennlig gresskar

Categories Blogg, Små tips i hverdagen

Helt ærlig, jeg er ingen tilhenger av Halloween, og når man er vitne til at man kjøper mat og kaster den, da blir jeg lei meg. Derfor har jeg kommet på en ide om hvordan man kan lage gresskar uten å ha på sprittusj eller skjære det opp. Nå så jeg at Anne B. Ragde brukte sprittusj på kaken, og syntes ikke det var så farlig en gang i året 😂, men det er ikke noe jeg er helt enig i. Når man har skjært opp gresskaret og det står ute, har man gjerne ikke så lyst å spise innholdet, med mindre man tar ut alt kjøttet på forhånd. Og da blir det jo store mengder gresskar, som man bør spise opp fort. Med denne metoden  slipper man å dele eller skjære i gresskaret, og man kan bare vaske det godt før man bruker det.

Så hvorfor ikke bruke sort tape å lime på gresskaret? Dere kan gjøre det mye finere en meg, for dette legger jeg ikke min sjel i dette. Men litt gøy var det nå likevel he he. De er ikke første gang jeg dekorerer med tape, HER kan du se når jeg pyntet blomsterpottene mine.

Gresskar er utrolig nydelig mat, jeg liker det bedre en søtpoteter, og her finner du noen utvalgte oppskrifter med gresskar.

 Grønnkål curry med gresskar og peanøttsmør HER

Grillede koteletter med gresskar med quinoa salat   HER

Kyllingklubber med ovnssteikt gresskar  HER 

Kjøttboller av lam med rotmos av gresskar, blomkål… HER
Vegan gresskargryte med røde linser    HER

Wok med ørret og gresskar    HER

Gresskarsuppe med kokosyoghurt   HER

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Halloween #gresskar #miljøvennligpyntingavgresskar #spisoppmaten #ikkekastmaten #Miljøvennlighalloween #morsmiddag #DIY #tape #sorttape

6 kommentarer

6 thoughts on “Lag et miljøvennlig gresskar

  1. Er det fordi du skal spise det etterpå da eller? Bare lurer på hvorfor det er mer miljøvennlig? 😀 Det aller mest miljøvennlige er sikkert å la hele Halloween være. Tenk så mye kostymer og fjas, og penger på unødige ting… Men… Ja-ja… man velger nå selv 😛

  2. Det er sikkert en god ide for de som ikke vil kaste mat. jeg deltar ikke i halloween. Jeg liker de gode og fine isteden av skremmende fjes:)

  3. Nå feirer ikke jeg denne dagen, men vet om mange som huler ut gresskaret, skjærer ut ansikt, etc, men samtidig bruker innholdet til diverse matlaging. Vel og merke hvis gresskarene er hjemmedyrket eller dyrket for mat. Mange av gresskarene kjøpt i butikk skal ikke brukes til mat.
    Er gresskaret helt, med innmaten i, er jo hensikten borte ved å sette ut – det settes jo lys inni da det fungerer som lykt.

    1. Det er klart at mange ønsker det, men jeg tror mange barn ville forstått dette. Men det er klart vi tar valg hver eneste dag noen bra, og noen ikke så bra 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *