Last Updated:

Sølvranker osv. Ta stiklinger og plant om nå.

Categories Blogg, Planter

Selv om det fortsatt ikke er noe som minner vår her enda, så er lyset og lengre dager kommet. Det er da man kan begynne å kose seg med inneplantene og gi dem det stellet det trenger for å kunne kose seg og trives videre.

Som du ser blomsten under så faller det av blad, og det blir nokså grissent, men det spiller ingen rolle, det er da man finner frem en saks.

 

Det under har jeg klippet av den over, så nå får det som er fint i potten bli igjen, og skal få ny jord.

Man kan velge å ta mange stiklinger, eller bruke lengre ranker, det gjør jeg som oftest, da blir det kjappere fine planter.

På disse er det små “noder”, og det må det være om det skal slå rot. Men hvilke av disse du skjærer/klipper under velger du selv.

 

Har jeg en slik rekke med blader, da setter jeg det i en vase til pynt. Når det har fått røtter, setter jeg det i jord.  HER kan du se en måte jeg har gjort det på som ikke er helt tradisjonell. Det som er viktig uansett hvilke måte man gjør det på, er at alt som er bare litt stygt MÅ fjernes, for det er det det lettest kommer sykdom og skadedyr på.

Her kan du se hvordan man planter om Monstera og her Svigermos tunge, og HER,  og Praktspragle HER

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

Jeg er på utkikk etter sponsorer og samarbeidspartnere. Ta gjerne kontakt 😊

 

 

5 kommentarer

5 thoughts on “Sølvranker osv. Ta stiklinger og plant om nå.

  1. Så spennende – jeg har aldri tatt stiklinger heller, jeg….! Nå har jeg akkurat sådd for første gang også…! Kanskje jeg skal ta stikling av en fin grønnplante her…. hmmm…. takk for tips! Klem <3

    1. Det er det letteste du kan gjøre. Mange kan man sette rett i jord, men jeg liker å få røtter på det først. Det er bare så gøy å plante å se at det vokser å gror, helt herlig. Klem i retur 💚

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *