Last Updated:

Udødelige svigermors tunge

Categories Blogg, DIY, Planter

Svigermors tunge, svigermors skarpe tunge eller snake plant, det er gjerne samme side av samme sak he he,men det virkelige navnet er Sansevieria.

Denne fikk jeg som en liten avlegger for rundt tre år siden, og som dere kan se har den vokst noe enormt. Det jeg liker veldig godt med denne planten er at den blir høy uten at den tar så mye volum. Det andre som er helt utrolig er at den tåle det meste, den kan tørke(veldig lenge, men det kommer selvsagt ant på årstid og temperatur).Har du ikke grønne fingrer kan dette være blomsten for deg. Vann den i potten eller på fat, ikke i oppe på jorden eller i blomsterfeste.

Dette gjelder de aller fleste planter, vann de i potten, i vasken/bøtte eller hvor som helst, og  etter en stund tømmer man ut det  vannet de ikke har drukket. Står plantene konstant i vann råtner roten, det gjelder de ALLER fleste planter og vester. Se HER finner du flere tips og råd.

Jeg hadde en svigermors tunge da jeg var ung, men hva som skjedde med den husker jeg ikke, tror ikke jeg likte den. Men nå digger jeg den.

De kommer i litt forskjellig størrelse, farge, mønster og fasong, noe jeg må si at jeg ble overasket over å  oppdage hvor utrolig mange forskjellige typer av svigermors tunge som virkelig finner. I min uvitenhet har jeg trodd det kun fantes en sort, så feil kan man ta.

Ingen planter liker å plantes om på vinteren, vent til mars/april, da blir de glad. Svigermors tunge trenger ikke mye stell, og den kan nesten sprenge potten før den får ny jord. Men som de fleste planter liker de både ny jord og næring.  Jeg slutter aldri å bli overasket over folk som tror at plantene  må spise opp all jorden før de får ny jord, og at de ikke trenger næring. Planter trenger mat og drikke som oss, de trenger lys, og at noen bryr seg om de. Snakk og syng en strofe for plantene dine, selv min sang liker de.

Svigermors tunge formerer seg lett, det kommer nye skudd opp av jorden. Men det morsomme er at man kan også ta et blad å sette det i vann og de “kan” slå rot. Et blad kan også deles  opp i biter og legges opp på jorden,  ikke grave de langt ned, og de “kan” slå rot og man får nye planter. Får du det ikke til, så betyr det ikke at du har gjort noe galt. Slik er naturen, noen ganger blir det røtter på avleggere og noen ganger dør de. PUNKTUM 🙂

Mange planter kan bli “deppa” om de skifter miljø, spesielt om de kommer fra lyst vindu/miljø til et sted det er mørkere. Svigermors tunge dør ikke, den kan stå bom stille lenge, men så begynner den å vokse, så ikke gi opp.

Her kommer det et nytt skudd, det er faktisk ikke helt vanlig i januar. Et slikt skudd kan man grave ut av jorden og lage en ny plante av, da har den allerede rot og kan settes direkte i jord.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

 

 

#planter #Svigermorstunge #vanning #av #planter #stell #Morsmiddag #diy

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Udødelige svigermors tunge

  1. Har akkurat fått en avlegger av denne som tilhørte min svigerbestemor som jeg aldri fikk møtt. Håper jeg klarer å holden den i livet. Artig å se alle de forskjellige typene, visste heller ikke at det var samme plante. Takk for fin informasjon!!😍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *