Last Updated:

Stiklinger og utplanting av Praktspragle/Coleus

Categories Blogg, DIY, Planter

Da jeg vokste opp hadde de aller fleste praktspragle i et eller flere vindu, så overraskelsen var stor da jeg oppdaget at den var blitt veldig trendy og ettertraktet. Jeg fikk en stikling av en jeg har byttet avleggere med for rundt 5 år siden. Og da jeg så at folk hadde plantet de ut, nei da ristet jeg på hode og trodde de var blitt sprø. Men det viste seg at det gikk veldig godt an, og at de trivdes veldig godt der solen aldri kommer til. Bilde over er fra i fjord der de strutter av trivsel.

 

For å si det slik, så strutter de ikke akkurat her, de har stått i vann siden i fjord høst stakkars. Når man kan plante de ut avhenger av hvor i landet du bor, det kan ikke være frost for det tåler de ikke. Jeg bor i H1 – H2(det er klimasone), og der er det helt trygt å sette de ut, og skulle de dø, ja så har jeg enmillion stiklinger til.

 

De var en sammenvokst klump som jeg dro fra hverandre.

 

På trappen har jeg en krukke med påskeliljer som holder på å visne, og det må de få gjøre så de får kraften i knollen, så de kan blomstre til neste år også.

Siden jeg ikke byttet jord i potten så fylte jeg på med ny god jord på toppen, det er kjempeviktig. Man kan ikke få struttende fine vekster om man ikke har næringsrik og god jord.

 

Jeg lagde hull og puttet de nedi jorden, vannet og så er det bare å vente for å se om de tar seg inn igjen.

 

Her er praktspraglene som har stått i potter, jeg har to forskjellige typer. De er blitt lange og stygge, så de har jeg klippet helt ned.

De som er viktig når man skal lage stiklinger av disse, er å ta bort alle bladene som kommer i kontakt med vannet.

 

Jeg knep av nederste delen også, uten blir de gjerne for lang og skrantete. Destår i en vase med vann, og om to tre dager har det nok begynt å komme nye røtter.

 

Det er det jeg har tatt bort fra stiklingene. Vil du se hvordan jeg lager nye planter av monstera, så kan du se HER og HER

De er veldig fin pynt på bordet.

Del gjerne innlegget med venner og familie.😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Planter #stueplanter #monstera #Delingavmonstera #Inneplanter  #Delingavblomster #stell #lagnyeplanter #Morsmiddag #praktspragler #coleus

4 kommentarer

4 thoughts on “Stiklinger og utplanting av Praktspragle/Coleus

  1. Jeg har også tatt stiklinger av coleus og det nærmer seg tiden hvor jeg (for første gang) skal plante de ut i blomsterbedet 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *