Last Updated:

Lagring av Begoniaknoller

Categories Blogg, Planter

De første skikkelige høøststormene har allerede vært her, og det blir neppe det siste. Da  er det på tide å pakke sammen sommeren og la de få hvile til det begynner å bli vår igjen. Begoniane er begynt å bli skrantne, eller de vil si at i år har de i grunnen ikke vært så fine, for det har vært alt for mye regn. Men det som er positivt er at da har knollen tydeligvis hatt gode tider, for den har blitt tre ganger så stor som da jeg satte den ned.

 

HER kan du se et innlegg om hva jeg sjekket på begoniane om våren

HER kan du se når jeg plantet de

HER det går med sjkaugumbegoniane

 

De viktigeste av alt når man skal overvintre en knoll, det er å tørke den veldig godt før man pakker det inn. Som du ser er det mye jord igjen rundt knollen, og noe av de vil løsne lettere når de har fått lat til tørk en stund. De som ikke faller naturlig av, det får bli. Men da er alt helt tørt. Jeg pakker inn knollene i avispapir HER kan du se.

Men ingeting skal gå til spille, så det jeg har klippet av på planetene de har jeg i en stor sekk, så har jeg på Bokashi frø, og lar det stå å fermnetere seg til våren. Da blir det god næring for en sliten vinterjord. HER kan du lese mer med Bokashi.

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Begoniaknoller #begoniaknolloppbevaring #oppbevaring av beoniaknoll #hvamåmangjøremedbegonia #morsmiddag

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Lagring av Begoniaknoller

  1. Da vil jeg tro at knollene blir til flotte planter neste sommer på grunn av veksten i år. Prøvde å overvintre en begonia i fjor, men lyktes ikke. Får lese meg opp her hos deg :).

    1. Jeg har en gammel type begonia som jeg har arvet, har en mistanke om at nye er laget for ikke å overleve. Men det ALLER viktigste er å tørke de godt, pakk inn og la de ligge kalt med frostfritt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *