Last Updated:

Høstens Lammefrikasse

Categories Alle oppskrifter, Kjøttretter

Nå er det høysesong for alt med lam, og da må lammefrikasse på bordet, det er rett og slett tradisjon, og tradisjoner må vi holde på. Jeg har begynt å se en trend at unge mennesker elsker slik mat, men at de ikke lager det selv, eller hva tenker dere? Jeg elsker denne typen mat, men i rettferdighetens navn så elsker jeg det meste av all mulig mat 😋. 

Man kan godt lage en svær gryte med lammefrikase, og fryse ned i passe porsjoner slik at det passer til din husholdning. Når jeg er hos min datter med familien, ber de meg ofte om å lage noe tradisjonsmatslik at de også har til seinere. Denne retten er også veldig enkel å lage gluten og melkefri.

 

Til 4 personer:

Rundt 1,2 kg lammekjøtt av bog, lår eller rett og slett fårikålkjøtt

2.3 terninger buljong eller 2 ss pulver buljong, sistnevnte foretrekker jeg (husk buljong kan inneholde hvetemel, så sjekk om du heller ikke kan ha gluten i maten)

Pepper

Dekk med vann, og sett på kok. Ta bort skummet som kommer når kjøtte begynner å koke. La kjøttet koke rundt 1 times tid.

Ca. 3 gulerøtter

1/2 liten kålrabi

2 løk

Sellerirot om du har, jeg var tom

Enten purreløk eller vårløk.  Ha i på slutten av koketiden

1/2 pose frosne erter om du liker det, ellers kutter du det ut.  Ha i på slutten av koketiden

Ca. 1 1/2 dl fløte eller plantebasert fløte som jeg brukte (det finnes veldig mange forskjellige typer å få kjøpt, og alle har sin favoritt. Mange liker Gryr, den er veldig god på smak, men den tåler ikke jeg av en eller annen grunn)

Ca. 3-4 ss maizena

Ha kjøttet i en panne og dekk det nesten helt med vann. Når kjøttet har kokt rundt en times tid, renser man og deler grønnsakene opp i litt store gode biter, og lar de koke med kjøttet. Kok til kjøttet løsner fra beinet, ta det ut og rens det. Bland maizena ut i fløte/fløteerrstaning og hell de i pannen og rør til det er kokt opp. Ha så kjøttet i sausen.

Smak til med salt, pepper og buljong, og eventuelt mere fløte om det er ønskelig. Server med kokte poteter

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#tradisjonsmat #hjemmelaget #lammefrikass #lam #fårekjøtt#Kjøtt  #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips #søndagsmiddag #helgemiddag #Middag #morsmiddag #allergi #mat #fra #bunnen #På #pannen #matfrabunnen #frysned

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *