Last Updated:

Begynn å forberede våren allerede nå!

Categories Blogg, Planter

Det er kun januar allerede, men når våren kommer og vi vil plante i krukke, kar og bedd så må man ha god jord, og hvorfor ikke lage den enkelt og greit selv? Det er enkelt, man sparer miljøet, sparer penger og ikke minst så får man skinnsykt fine grønnsaker og planter. Det jeg snakker om er bokashi, som er matavfallet vårt som blir fermentert, og blir lagt i jord og det blir kjapt til jord. Her i Bergen får vi støtte av BIR for å kjøpe bøttene for å lage kompost, så det koster deg nesten ikke noe, men jeg vet det er litt forskjellig praksis rundt om i landet.

Her i Bergen er det sjeldent veldig kaldt, og jeg lager jord nå også, men det går mye fortere om sommeren selfølelig, da blir det jord på rundt 14 dager. Det eneste jeg ikke har i bokashi er bein og avokadostein, for de dukker opp i mange år, og de er ikke noe hyggelig. skulle man av en eller annen grunn ikke ville eller kunne bruke den på en stund, så spiller det ingen rolle. Den står helt fint til du graver den ned.

Hvordan man kommer i gang:

Man kjøper 2 bokashibøtter, bokashistrø og kull (grillkull som ikke er tilsatt noe, eller man kan kjøpe ferdig knust kull). Da er du i gang.

                                                        Bøtten har en rist så væsken kan renne bort, dette blir veldig god næring til plantene. Det finnes bøtter i andre fasonger og farger.

 

Ha en isboks eller noe du kan ha matavfall i på kjøkkenet som har lokk. Det finnes noen fancy pansy  bokser med lokk med kullfilter som man kan få kjøpt.

 

Når du har samlet opp matavfall i en dag eller to, så skal man ha den i bøtten. Ikke tøm i bokashibøtten mer en en gang for dagen helst(det hender jeg gjør det, om jeg har mye)

Ha litt kull i bunn, en ss strø, og ha på matavfallet, og ha strø på toppen 1-2 ss.

Fortsett slik til bøtten er full.

Så lar du bøtten stå i 14 dager, den må stå et sted der det er minst 10 grader.

Når bøtten har stått i 14 dager kan man begynne å produsere jord. Hvor man vil grave ned bokashi er litt varierende. Nå har jeg plastkasser i garasjen, og det er for at jeg ikke har plass å ha de inne i huset. Og setter jeg det ute er jeg redd for at de skal komme snegler i det, for de legger jo egg i jord. Her er det bare helt vanvittig med brunsnegler dessverre, men de er jo optimale vilkår for de her. Da har jeg billig jord, eller gammel slitt jord fra i fjord fra blomsterkasser, potter osv. i bunen på kassen, så har jeg i bokatshien, fyller på litt mer jord, og bruker en liten hagespade eller lignende for å få jord på all maten. For at det skal bli jord må matrestene være i kontakt med jorden. Så har jeg et godt lag med jord opp på der igjen.

Man skal ikke ha tette lokk på, men for at det ikke skal komme mus eller rotter, så har jeg på netting, og så noen planker eller lignede på toppen, Om sommeren blir det jord på rundt 14 dager, nå tar det mye lenger tid. For ikke å ha mange stamper tar jeg den ferdige jorden i de gamle jordsekkene når det er blitt jord. Om våren og sommeren gjør jeg denne prosessen rett i potter, bedd, kasser eller pallekarmer.

Jeg skal forsøke å huske å ta bilde neste gang jeg graver ned bokashi.

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

Vil du dele så blir jeg hoppende glad 🥰

#bokashi #kompost #Lag #jord #jordforbedring #Matavfall #morsmiddag #hage #uterom

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *