Lagring av Georgine knoller

Categories Blogg, Planter

Georginer  finnes i alle mulige varianter og farger, som mange andre blomster. Georginer har knoller, og de må tas opp om høsten før frosten kommer. I fjord spørs det om jeg tok de inn litt for seint, eller hva jeg gjorde galt, for den ene var helt dø. De jeg lurer litt på er om noen knoller er dyrket frem for å kun vare et år. Den ene kjøpte jeg som knoll og den kom tilbake, men den jeg kjøpte med blomster, døde.   I går før det øste ned tok jeg inn to av de, så den siste får jeg ta inn i dag. Akkurat som begoniane (HER , HER, HER, HER) må man ta av så mye jord det lar seg gjøre, og la de stå et sted der det er tørt så de får lufttøreke skikkelig. Når de er helt tørre tar man av så mye av de tørre jorden som det bare er mulig, er den fortsatt litt fuktig, må de få tørke litt til.

 

Når du er helt sikker på at de er tørre, så pakker du de inn i avispapir, to avissider holder, da er det luftigt og greit. Ha de så i en kurv eller noe som ikke er tett, og oppbevar de kladt og mørkt, de må være frostfritt, mellom 5-7 grader er perfekt. La stilken ligge opp, så slipper den å ligge på hode hele vinteren☺️

Denne er på fremsiden av huset, der har regnet og sneglene spist opp det meste av denne dessverre.

Denne kjøpte jeg i år, men på en garteri som driver frem plantene uetn rovdrift. Så denne har jeg tro på kommer igjen. Den har en nydelig farge synes jeg.

Her lufttørker jeg knollene, og jeg var akkurat nede å kjente på de, og tok av mere jord, det er lettere å fjerne når jorden har tørket litt. Så de får lufttørke litt til før de pakkes inn i avispapir.

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#hage #balkongbonde #dyrkselv #diy #planter #terrassebonde #balkongbonde #Bonde #terrasse #dyrkpåterrassen #morsmiddag  #Skaugumbegonia #georgine #gorgineknoller  #oppbevaringavgeorgineknoller #overvintregeorgineknoller  #Tavarepågeorgineknoller  #hagelykke #vedlikehold #georgineknoll #lagringavknoller

2 kommentarer

2 thoughts on “Lagring av Georgine knoller

  1. Det skal vist være lurt å klippe av både de aller minste knollene, samt det tørre. Fant denne videoen fra Danmark. Har ikke prøvd, men tenkte å prøve å dele de også. Siri😊https://m.youtube.com/watch?v=X5HkJqJonpo

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *