Hjemmelagde fiskepinner

Categories Alle oppskrifter, Fiskeretter

Steikt fisk er en ting, fiskepinner noe helt annet!  Jeg blir stadig fasinert over folk som sier det for eksempel ikke liker fisk, men spiser som bare det når det er fiskepinner For en del år siden jobbet jeg et sted som kokk der jeg ble advart om at fisk var uaktuelt å servere, og det tok jeg som en utfordring. Det som bodde der fikk velge hva som skulle være til middag, og jeg gjorde mitt ytterste for imøtekomme deres ønsker. Men med jeg klarte å overtale det til å utvide repertoaret litt etter litt, og til slutt var det fiskepinner det første det ønsket seg. Og det begynte å spise sjømat til alle måltider, så når alt kommer til alt, så er det vel kvaliteten og kjærligheten til råvaren som er avgjørende til syvende og sist.

Husk alt som er hjemmelaget skal ikke se industrilaget ut, men tydelig hjemmelaget, det er et kvalitetstempel . Så ikke vær rett for at det ikke ser perfekt ut som når en maskin har laget det, den mangler en viktig egenskap, nemlig kjærlighet til maten.

Så her skal dere få min superenkle, men nydelige fiskepinner,  tilbehør velger du selv.

 

Til 2 personer:

Beregn 150-200 g renskåret torskefilet uten skinn og ben per person (personlig er 150 g fisk rikelig for meg)

1 egg

1/2 ts salt

Paneringsmel/Brødstrø hjemmelaget finner du oppskrift på her. Jeg må bruke glutenfritt for min del

Sørg for at fisken er tint, renset fri for bein og skinn, og tørket godt med papir. Del fisken i lange stykker, jeg delte min filet i to eller tre, men det er jo stor forskjell på størrelsen .  Ha egg og salt i en skål og bland det godt sammen, ha paneringsmelet i en annen skål eller fat. Dypp fisken godt i egge blandingen, og så på i peneringsmelet, man kan gjenta prosessen  en gan til om man ønsker det. Nå kan man velge om man ønsker å steike fisken på pannen, i steikovnen eller i airfryer.

På pannen, bruker man smør(olje), som blir godt og varmt før man har fisken i pannen. Man snur fisken på alle sidene, den er ferdig på rundt 5-7 minutr.

Airfryer har man litt olje på risten og legger fisken på, steiker 3 minutter på 200 grader, og så snur den.

I oven legger man fisken i en ildfastform, og setter fisken midt i ovnen på forvarmet ovn til 200 grader. Steik fisken i rundt 7-10 minutter, eller til den er gylden brun.

Jeg hadde raspede gulrot og eple og noen dråper limesaft, og kokte poteter og kjøpt remulade.

Her finner du forskjellige båter å servere fiskepinner på:

Fiskepinner med en seng av hjertesalat

Fiskepinner med Hollandiassaus  

Fiskepinner med baconsvor

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

 

#Fisk #Torsk  #fiskepinnr #hjemmelagetfiskepinner#Salat Middag #Middagstips #Glutenfri #melkefri #morsmiddag

7 kommentarer

7 thoughts on “Hjemmelagde fiskepinner

  1. Jeg elsker Remuladen at år fisken:)
    Bra at du fikk dem til å spise fisk:)
    Jeg har ikke prøvd å lage fiskepinner. liker vel best fisk som det er:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *