Bråstopp på Risøyhamn, men vi kom oss videre til Bjørnskinn, og Børra.

Categories Blogg, Ut på tur

Vi kjørte inn i Risøyhamn et idyllisk sted der det har vært handel og fikse så lenge man kan huske. Og her kommer hurtigruten inn, så det er et knutepunkt, samt at her er broen man kan kjøre videre til fastlandet.

Bilen kjørte sakte for vi måtte få med oss alt. og der så jeg “VELOMMEN TIL MIN HAGE”, og Bjørg måtte bråstoppe, for her gikk sikringen min!

Det var en nydelig lite drivhus/lysthus, og utrolig kreativt av gjenbruk, den som får dette til å bli så herlig, er et hagegeni. Det var mange ting som det fleste hadde kastet, inkludert meg, og der stod det og var så lekkert sammen i sin helhet, og med så flotte blomster, det bugnet. Jeg var helt målløs av beundring, og hadde likt å sitte her å kunne tatt inn hver eneste lille kreative detalj, men et står grensen for min påtegning. Jeg måtte takke pent for titten til en koselig men litt sjenert hageeier. Og det er vel ikke rart her jeg kom stormende inn i hennes hage.

Tenk å klare å lage det så koselig av det mange ville kastet, det er virkelig en kunst ikke alle behersker. Men det gjorde virkelig hun som eier hagen.

Det var drivhuset/lysthus jeg først så fra veien, og det er akkurat slikt jeg kunne tenke meg, et koselig lite hus.

En gammel benk, med en gammel kasse, potter og blomster. Tenk å komme på noe slikt, helt fascinerende.

Et lite vannbad med steiner og glasskuler, ikke mye mer som skal til.

Så enkelt, men dog så flott. Hunden var litt mer villig til å være med på bilde.

Det bugnet over alt.

Tusen, tusen takk til deg som lot meg få komme stormende inn i hagen din for å forevige den fantastiske hage din.

Bjørg satt tålmodig å ventet på meg, men jeg BARE MÅTTE se hva som var ved det BP skilte. For slikt hadde min bestefar da jeg var liten, og han hadde også en landhandel….

Og jammen meg var det en landhandel der, nokså lik min bestefar sin, men denne var større. Det var en veldig koselig ung mann som stod der, og han syntes vist det var morsomt å se at øynene mine gnistret av begeistring.

Det fleste fra min genrasjon og eldre har vel brukt sunlight såpe

Bak på den grønne benken står en kaffekvern, og det hadde vi i butikken der jeg vokste opp også. Sannsynligvis en yngre modell, men det gjorde at jeg elsket kaffelukten lenge før jeg likte smaken.

 

Men vi måtte videre for uten kom det til å bli natt før vi kom hjem. Og vi skulle jo innom der Bjørg vokste opp, nemlig Bjørnskinn, et lite sted, men jammen var det en kirke der.

Her var fjellet helt dekt, og kan det være derfor det kallest Bjørnskinn, for det så ut som et bjørneskinn som lå der?

Her har Bjørg vokst opp.

Jeg løper rundt å knipser, og Bjørg sitter tålmodig å venter på meg.

Vi tok oss en liten raste pause på Børra, en lite bygd som hadde vært veiløs. Det spøkte vist der, så det var ikke mye bosetting der lenger.

Jeg tuslet ned til sjøen, og trodde jeg sto i god avstand fra bølgene. Men “NEI”, der fosset vannet over knærne, og det eneste skoene jeg hadde med meg var klissa våt he he.

 

 

 

 

Vi måtte stoppe der milliondoen var også, det kaltes det siden den hadde kostet millioner å bygge. På doen kunne du sitte å nyte utsikten, for det var vindu som man kunne se ut av, men heldigvis ikke inn.

 

Her ligger også Børre kirka, det er et kors  i fjellet, og det var en åpning i fjellet der det sies at det døde kom igjennom. Gjerne ikke så rart det var mye spøkerier her da. Vi gikk ikke ned å så, for nå begynte vi å bli sliten begge to.

Men det var en ting jeg ikke hadde fått med meg, og det var skorsteinen. Den lille tutten som står opp, det fantes vist andre navn på den også 😂

 

Tegnet med blått der skorsteinen er, men ble ikke veldig presist.

Her kan du se da jeg spradet rundt i sentrum på Andenes

og HER da jeg var på Bleikstranda 

Bleik

HER Stave og Alveland

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#andenes #andøya #Andenessentrum #Nordnorge #Vakkernatur #Turist #Enperle #Nytnorge #wisit #wisitnorway #wisitAndøya #Bleik #Bleikstanden 

# #Stave #Glutenfritt #AlvelandButikkogCafé #Stave #Risøhamn #bjørnskinn #børre

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Bråstopp på Risøyhamn, men vi kom oss videre til Bjørnskinn, og Børra.

    1. a jeg er blitt bitt av basillen, så jeg vil ha MYE mer. Dere som er så mye nærmere en meg har jo en fordel, der. Planlegg en tur neste år, dere vil ikke angre 😍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *