Last Updated:

Sentrum på Andenes

Categories Blogg, Ut på tur

Jeg tok meg en tur på egenhånd i sentrum på Andenes en av dagene jeg var der, og jeg ble helt betatt. Det ligger jo utrolig nydelig til, og nesten uansett hvor man går så kommer man til sjøen, og hvilke andre steder kan man se denne utsikten bare man går noen hundre meter.

Nå var jeg eksepsjonelt og nokså uvanlig heldig med været, det var varmt og full sol. Jeg må innrømme at jeg hadde forventet meg mye kaldere og surt, men der tok jeg grundig feil, så jeg er glad jeg jeg byttet genseren ut med en shorts.

Jeg kan ikke så mye om Andenes, men det er tydelig at fiske er en stor del av næringen her. Det ligger nøst og sjøhus på rekke og rad, og båtene ligger i havnen. Jeg bare elsker sjølukten, med tang tare og salt sjø.

Som seg hør og bør var det er havfrue her, det er vel ikke et mer naturlig sted å ha en på Andenes som ligger helt i sjøen.

Jeg tror aldri jeg har vært et sted der det er så mange kafeer og utesteder på et forholdsvis lite sted. Men det er gjerne ikke så rart, for her er folk veldig sosiale, det var ikke vanskelig å få med seg. Alle var så imøtekommende og blide, og det var masse turister.

Fyrtårnet har stått her i mange år, og det har vært helt nødvendig. Det var mulig å ta seg en tur opp i tårnet, men det får jeg ha til gode til neste gang. Men jeg kan tenke meg at det ville vært litt av et skue.

 

 

 

Båthavnen speiler seg i solen, og stråler i kapp med meg og solen.

Måkene har også bolig her.

Man kan bli med båt ut på sjøen å se på hval og ørn og hva annet som måtte dukke opp på turen. Det skal vist lage et helt nytt senter her opp for hvalsafari.

En av det mange kafeene, denne syntes jeg hadde et ekstra morsomt navn.

 

Det var så god stemning her, og det føltes så velkomment.

Fjellene og havet er vel gjerne det som fascinerte meg aller mest her, det var bare så jeg kunne ha sittet å stirre på det i dager.

Rette gater, det er ikke noe vi er vant med på Vestlandet, så dette måtte jeg ha med.

Jeg som elsker blomster måtte ta bilde av dette fine bedde.

Lekeplassen var helt unikt, det så ut som blåser som lå der. Jeg var på vei til blomsterbutikken, og spurte noen som var på lekeplassen om veien. Da var det en liten kjapp jente som forklarte inngående og helt korrekt hvor den var, på samme vennlige måten som alle var på. Jeg burde i grunne ha tatt bilde av blomsterbutikken også, for den er noe av det fineste jeg har opplevd, og som alle andre steder, utrolig hyggelig.

Noe av det kjekkeste jeg vet er å se hvordan andre har det i hagen, hva det har gjort, og muligens snappe opp et tips eller en god ide. Og her klarte jeg ikke gå forbi uten å ta bilder. Så utrolig flott hage, noe som imponerer meg veldig her som klimaet kan være veldig røft. Men hage entusiaster fines over alt, HELDIGVIS!

Jeg er ikke mye kirkegjenger, men denne lå så fint til i sentrum, så den måtte bli med.

Sentrum er mye mer omfattende, men slik ble det denne gangen, håper du likte det du så, for det gjorde jeg 🌞💕

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

 

#andenes #andøya #Andenessentrum #Nordnorge #Vakkernatur #Turist #Enperle #Nytnorge #wisit #wisitnorway #wisitAndøya

8 kommentarer

8 thoughts on “Sentrum på Andenes

  1. Å så mange fine bilder! Tusen takk! Jeg har vært der for leeeeenge siden… i 1993….men husker ingenting fra det dessverre! 😘😘

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *