Last Updated:

Traktkantarell

Categories Blogg, DIY, Grønnsaker

Høst og sopplukking er noe som hører sammen for noen av oss. Jeg plukker bare to typer sopp, og det er traktkantarell og kantarell, for de har jeg lært å kjenne. Det er ekstremt viktig å være sikker på de type soppene man plukker, uten kan det få fatale følge. Men når man er så heldig å finne sopp man er trygg på er det et skattekammer i skogen, og her i Bergen er det ikke uvanlig at vi finner sopp helt til november om det ikke er for mye frost. Siden det er så fuktig, trives soppen godt her, så det er ikke vanskelig å finne.

 

Traktkantarell har et hull i midten, og stilken er delvis hul, og sannsynligvis derfra navnet er kommet fra, siden den kan minne om en trakt.

Stilken er gulaktig , og den er stripete under toppen.

Her kan dere se at soppen er nokså hul inni.

Jeg brukte en liten børste for å få bort smuss som var på soppen og inni stilken etter jeg hadde delt den med kniv.

Men å få til å dele noen av disse stilkene med kniv var ikke lett, så til slutt tok jeg grep på toppen av soppen med tomler og pekefingre på hver side, og delte den slik. Dette synest jeg var enklere, men dette kan du gjøre som du selv liker best å gjøre

Soppen kan man tørke på svak varme i steikeovnen rundt 40 grader, eller som jeg gjorde i porsjoner på steikepannen der også på svak varme. Når soppen har sluppet det meste av væsken, legger man de til avkjøling på et papir til den er avkjølt. Soppen skrumper veldig, så jeg fikk alt i en pose, den fryser jeg flatt da er det lett å ta ut det man trenger.

 

Jeg måtte lage meg soppstuing uten melk HER

Biff med soppstuing HER

Soppsaus med steinbit HER

Soppsaus HER

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#sopp #traktkantarell #trakt #kantarell #sanke #i  #naturen Soppkontroll #Hjemmelaget #glutenfritt #melkefritt #laktosefritt #middag #morsmiddag #blogg #bloggtopp #oppbevaring #av #sopp #tilberedning #prikevering #behandling #av #sopp

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *