Steikt Laks/ørret med rescue qinoasalat

Categories Alle oppskrifter, Fiskeretter, Salater

 

Jeg ser at det er flere som rydde kjøleskapet, og her er det begynt å bli nokså skrint. Men en og annen grønnsakbit ligger der og holder på å dø, men da kommer morsmiddag med med sine magiske superkrefter å redder de i en middag, nærmere bestemt i en qinoasalat. Når sant skal sies var det en liten bit av granateple der livet ikke stod til å reddes. Qinoa er naturlig glutenfritt. For en deilig middag, det må jeg si, dette blir 10 poeng av ti til kokken 👩‍🍳😁

Qinoa er på mange måter bedre å bruke en ris, det er bedre smak, mye mindre karbohydrater, og  inneholder store mengder protein. Den har en sammensetning av aminosyrer som ligner veldig på den som er i melk.  Er det noen som ikke vet hva aminosyrer er, så er “byggesteinene” i proteinet. Vi sammenligner det med alfabetet som kan sette sammen mange ord, og aminosyrene kan sette sammen  forskjellige aminosyrer til uendelig mange forskjellige proteintyper.

Derfor er qinoa veldig mye sunnere en vanlig ris. Så i dag hadde jeg lyst på noe annet en det vanlige og kom på at jeg kunne jo lage en qinoasalat, og det gjorde jeg med de tingene jeg hadde i kjøleskapet og fryseren. Jeg fryser ned alt mulig, og når kjøleskapet er tomt, så bruker jeg det som er i fryseren. Her er paprika som er fryst ned, Purreløk er en stor fordel å fryse ned, Brokkoli  og blomkål. Erter/ertestuing ,  bruker man mindre plass i fryseren .

De røde midt i bilde er rosenkål som er kokt sammen med rødbeter, er det ikke bare nydelig kunstverk av døende rosenkål?

Qinoasalat:

Bruk de grønnsakene du har og som du liker. Jeg hadde:

1 rødbet (denne hadde ikke holdt mye lenger)

Noen rosenkål (De hadde jeg kjøpt på halv pris en gang, og de var i utgangspunktet allerede da begynt å falme, men fortsatt brukende mange uker seinere)

1/2 rødløk men bruk akkurat den løken du ønsker og har.

1 håndfull kikerter jeg fant i fryseren (jeg koker alt av erter og bønner å fryser det ned til jeg trenger det)

1 håndfull fryste grønne erter

2 reddiker

1 avokado

1 dl qinoa

salt

Skyll qinoa godt og kok den opp med dobbelt så mye vann som qinoa. Ha salt i vannet, når de koker kan man ha i ertene, og renset og oppdelt rødløk om man vil bruke det, og la de få koke så de blir varm. Rør av og til, og alt vannet skal være kokt inn før man tar pannen av platen.

Rens og del rødbeter og rosenkål, la de få koke sammen med litt salt. Det ble utrolig fin farge på rosenkålen da den fikk koke sammen med rødbetene. Rens og del reddikene og avokadoen, disse trenger ikke kokes, de bare legges på salaten.

Når alt er ferdig så heller man av vannet på rødbetene og rosenkålen, så blander man alt sammen, og danderer reddiker og avokado etter ønske. Jeg hadde litt vårløk som var skåret opp, og det brukte jeg på fisken.

1 stykke ørret, men bruk den fisken du liker og har.  Steikes på sterk varme med smør eller olje på begge sider, til den har fått en gylden farge. Ha på salt og pepper. Skru ned temperaturen og la den få kose seg et par minutter på pannen, så den blir gjennomsteikt, men ikke tørr.

 

 

 

💕

Del gjerne med venner og kjente.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

 

#spisoppmaten #reddengrønnsak #reddengrønnsak #spisopp “miljøvennlig #qinoasalat #laks #ørret #fisk #godfisk #ofg #Middagstips #tipstilmiddag #rester #Matfrabunnen #hjemmelaget #Morsmiddag

2 kommentarer

2 thoughts on “Steikt Laks/ørret med rescue qinoasalat

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *