Forvelling av brokkoli og blomkål (til frysing)

Categories Grønnsaker

De aller fleste har vel kommet i den situasjonen at man har noen grønnsaker som har tenkt å ta kvelden(de holder på å bli dårlig). Jeg bruker å være veldig flink  passe på å bruke alle grønnsakene før de begynner å bli dårlig, men av og til blir ikke uken som du hadde tenkt.  Spesielt brokkoli tåler dårlig å bli liggende, blomkål derimot tåler adskillig mer.

Jeg hadde en liten blomkål og en brokkoli som har blitt liggende så lenge at jeg ikke kommer til å rekke å bruke før de vil bli dårlig.  Men da er et bare å forvelle og fryse ned, og de tas de opp og hives rett i kokende vann i et eller to minutter, så har man flott brokkoli og blomkål til middag.

Slik går man frem:

Del brokkoli og blomkål med å knekke de av, da knekker de der det er naturlig for de å knekke, og man taper ikke næringstoffene i samme grad som om man bruker kniv å skjærer de opp.

Jeg hadde egentlig litt for lite vann i, så ha så mye at det dekker alle grønnsakene!

Ha en panne med rikelig vann, og litt salt sett den på kok, når vannet koker har man buketter med blomkål i vannet, blomkål trenger rundt 1 minutt i vannet før man har den over i en sikt eller dørslag og skyller med kaldt.

  

La vannet renne godt av før man har de i en plastpose.

Brokkoli gjør man på samme måte, men den trenger kun å være i vannet til man har telt til ti uten å skynde deg, altså rundt 10 sekunder. Da har man den i dørslag/sikt og skyller godt med kaldt vann og lar vannet renne godt av før man har i plastpose. 

Siden jeg hadde bare litt blomkål begynte jeg med den, og når de begynte å nærme seg at man skulle ta den opp, hadde jeg i brokkolien, da behøvde jeg ikke ta den i flere omganger.

 Ha grønnsaken i en pose, frys grønnsakene flatt og spredd utover, da blir de singelfrossen, og man kan ta ut en og en bit om man ønsker det. Ha de rett fra fryseren og i kokende vann, la de ligge i et minutt eller to, da har du flotte grønnsaker til middag.

#spis #opp #maten #spisoppmaten #forvelling #frysing #av #grønnsaker #frysingav brokkoli #brokkoli #blomkål #ta #vare #på #maten #middag #middagstips #glutenfritt #melkefritt #tips  #mattips #blogg #bloggtopp #matblogg #hjemmelaget #sunt #godt 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *