Last Updated:

Risotto med safran og scampi

Categories Alle oppskrifter, Diverse retter, Skalldyr

Risotto er enkel og utrolig god mat, og med scampi hever man hver retten til festmat.

2 rikelige porsjoner

1 1/2 dl risottoris

1 løk

2 fedd hvitløk

1/2 purreløk eller tilsvarende med vårløk

Smør eller olje til å steike i (det skal egentlig være olje)

0,5 g safran (det er i en pakke)

2 ss vineddik eller eddik

Ca. 5 dl vann eller aller helst kraft fra reker eller scampi HER

2 fiskebuljong om du bruker vann, jeg gjorde det siden jeg ikke hadde kraft og det smakte nydelig likevell

2 små eller 1 stor gulrøtter

2 skiver sellerirot

2-3 ss raspet parmesan (den er naturlig laktosefri)

Salt

Pepper

Rens og del løk, hvitløk, og purreløk å surr det i pannen, når det er blitt mykt har man i risen, og lar den få surre med i noen minutter. Spe så med vann/kraft, og vineddik å ha i buljong om man ikke har kraft. Ha i renset og findelt gulrot og selleriroten og ha i safranen. Fyll på med vann/kraft etter hvert som det koker inn, det kan godt hende du må ha i mer vann/kraft. Når risen er myk så har man i parmesan og smakte til med salt og pepper, og eventuelt  litt vineddik til og du ønsker den litt mer syrlig.

Scampi:

Til 2 personer:

300 g scampi

3 hvitløksfedd

Olje

Salt

Jeg brukte ferdig rensede rå scampi, men ønsker du å kjøpe med skal kan du rense og lage kraft som HER

Rens og del hvitløken og ha den i steikepannen sammen med olje, ha god varme før du har på scampien. La den få surre noen minutter i pannen til den skifter farge, strø på litt salt og server den til risottoen.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#Morsmiddag #risotto #safranrisottomedscampi #scampi #safranrisotto #Italiens #Glutenfri #laktosefri #Middag #middagstips #hjemmelaget #matfrabunnen #Raskmiddag #Enkelmiddag

6 kommentarer

6 thoughts on “Risotto med safran og scampi

    1. Det er nok en reprise siden jeg er syk. Men normalt lager jeg mat hver dag, men må jo legge ut noe, og det er jo rikelig å ta av i arkivet🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *