Kyllingryte med knasende sprø grønnsaker og risnudler

Categories Alle oppskrifter, Grønnsaker, Kyllingretter

Dere som føller meg har vel muligens fått med dere at jeg forsøker å redde det meste av mat og levende ting. Og det skal ikke så mye til før både grønnsaker og salat får et nytt liv. Hvordan redde slappe daffe grønnsaker. Hvordan holde salat frisk lenge. 

Dette er ikke for å holde det friskt, men en lur måte å ikke overkoke brokkoli på.

Men samme effekten kan man bruke når man er ute etter å ha grønnsakene ekstra sprø i mat.

Til 4 personer:

3-4 kyllingfileter

1 løk

3 gulerøtter

3-4 stilker selleristang eller tilsvarende med sellerirot (kan sløyfes)

1 pakke sukkererter

5-6 store campinger

1 pakke vårløk

3 terninger kyllingbuljong( trenger man glutenfri buljong så sjekk at den er glutenfri)

Ca. 5 cm med fersk ingefær

2 bokser med hel kokosmelk, pluss vann man skyller resten av kokosmelken ut med 3 dl vann

Ca. saften av 2 lime (her må man smake hva man synes passer din gane). Jeg brukte 2 lime

Salt

Pepper

En anelse chilipepper

En potte koriander (kan selvfølgelig sløyfes eller byttes ut med andre urter)

2 ss sesamfrø

Smør/olje til steiking

2 risnudler (den jeg kjøpte hadde 4 deler, men det var rikelig for oss med to) Dobbeltsjekk at det ikke er hvete i nudlene onm du som meg ikke skal ha det!

 

For å lage litt drama i middagen og tilføre det lille ekstra sprøe, brukte jeg ostehøvelen og skrelte tynne skiver av guleroten, litt av stangsellerien, vårløken skar jeg i tynne stripe med kniv. For å få den skikkelige knasene sprøheten,  la grønnsaken i kaldt vann og lot de ligge i kjøleskapet til servering(gjerne mange timer). Da krøller de seg så fint, og de er “cripi” og dekorative. på toppen av gryten. Dette må du selvsagt ikke gjøre om du ikke orker.

Rens og del alle grønnsakene og kyllingen, surr alt i en pannen med smør eller olje, ha i kokosmelk og vann og buljong. La alt få trekke i rundt 10 minutter, smak til med lime, salt, pepper og eventuelt litt chilipepper.

Rist sesamfrø noen minutter på en tørr panne. Koker nudler og siler de, og har de i gryten.  Ta ut grønnsakene fra kjøleskapet og  ha de på toppen av gryten sammen med sesamfrø, og koriander/urter. “Digg inn”

Del gjerne innlegget med venner og familie 😊 Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#Kylling #gryte #enkelt #middag #middagstips #Morsmiddag #hjemmelaget #Mat #fra #bunnen  #glutenfritt #melkefritt

6 kommentarer

6 thoughts on “Kyllingryte med knasende sprø grønnsaker og risnudler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *