Last Updated:

Kafta i pita og med Tahinidressing

Categories Alle oppskrifter, Retter med kjøttdeig

Jeg elsker smak på maten, den trenger ikke være sterk, men må være smakfull. Og litt på måfå tok jeg ut kjøttdeig av lam, og tenkte å lage hamburger, men for nysgjerrighetens skyld søkte jeg litt rundt på nettet hva man kunne lage av lammekjøttdeig.  Utrolig nok dukket det ikke opp mye spennende, utenom disse Kafta, som jeg faktisk har vært innom før, men jeg hadde ikke alle ingrediensene, så jeg utsatte det. Nå hadde jeg fortsatt ikke alle ingrediensene som stod i oppskriften til Verdensmat, men denne gangen bare lagde jeg min variant av det, verden er jo full av forskjellige oppskrifter på samme type mat. Det ble enormt mye god smak, men et råd er å ha i litt nellik, men vær forsiktig, for den er uvant for oss i middag, den blir lett dominerende. Det er vist vanlig å ha bulgursalat til, men det inneholder gluten så det kan ikke jeg spise. Men jeg har laget en salat av qinoa (qinoa er glutenfri)og Her som nok vil passe til denne, selv om jeg valgte bort salat. Jeg hadde pita, Tahinidressing, steikte tomater og lollorosso fra egen hage.

1 pakke kjøttdeig av lam, om du absolutt ikke liker lammesmaken , kan du jo prøve den typen du liker

1 1/2 liten løk

2 fedd hvitløk

1 ts salt

1/2 ts chilipulver

1 knivspiss allehånde

1 ts spisskumen

1 ts paprikapulver

1 ts kanel

1 knivspiss nellik

1/2 ts pepper

1 ss vann

Har du fersk persille kan du gjerne ha det i, men det hadde jeg ikke.

Ha alt i en skål, også finhakket løk og hvitløk. Bland det veldig godt sammen så krydderne blir jevnt fordelt.

Bruk grillspyd eller lignede å klem kjøttdeigblandingen på pinnene. Det skal være avlange.

Steik det på panne, steikeovn eller som jeg på grillen. Jeg snudde det stadig og det var litt tykke, så det brukte rundt 25 minutter på å bli skikkelig gjennomsteikt.

Jeg hadde også tomat på grillen. 

Dressing med Tahini:

1 dl naturell yoghurt eller som jeg brukte kokos yoghurt som jeg har laget selv HER finner du den 

1 liten ts med Tahini

1/2 ts honning

1 stor båt med laimsaft

1 liten håndfull med findelt mynte, og gjerne et strø paprikapulver på til pynt.

Bland alt sammen og la det få stå å utvikle seg Ments resten lages.

Ønsker man noe mer en pitabrød(glutenfritt for min del) til, så kan man ha quinoa til her er to varianter HER og HER

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#kafta #lammekjøttdeig #matfralibanon #Tahin #quinoa #quinoasalat #Billig #enkelt #godt #glutenfritrt #melkefritt #Hjemmelaget #matfrabunnen #Morsmiddag #middagstips #hvaskalvihatilmiddag #hverdagsmat #Tahinidressing

6 kommentarer

6 thoughts on “Kafta i pita og med Tahinidressing

  1. Så spennende å se nye oppskrifter fra Verdensmat da og så lage sin egen vri alt etter hva man liker av smaker og tilbehør. Mange spennende smaker rundt om i verden 🙂 Nyt dagen 🙂

    1. Det er veldig gøy å få nye smaker, og det er jo så fantastisk kryddersmak. Har tenkt at stakkars folk som kommer til Norge og vi kun bruker pepper og salt he he

      1. Hehe, jeg er oppvokst med salt og pepper og når jeg begynte med andre kryddertyper selv var det rett og slett en hel ny verden som åpnet seg!! Hehe

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *