Last Updated:

Indisk kosemat Pakora med tomat og kokosaus med mynte, og papadam brød

Categories Blogg, Grønnsaker, Veganmat

Min intensjon er å lage minst et måltid for uken som er vegansk, noe som er posetivt både for helsen, lommeboken og miljøet. I India spiser de svært lite kjøtt, og jeg mener jeg har lest et sted at de spiser opp mot 90 % vegetarmat. Dette er i sterk kontrast til hva vi her i Norge gjør, eller alle vestlige land. Pakora  har jeg laget noen ganger før, og det er enkelt å lage, og det smaker utrolig godt, jeg lagde en tomatsaus med mynte til, og papadambrød bare elsker jeg. Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at dette var glutenfritt.

Pakora er vist en kveldkosrett for Indere, der de har en eller annen dipp til. Jeg hadde det til middag, og jeg ble veldig mett, dette er mat som sitter i magen.

Røren:

250 g kikerter mel

1 1/2 dl kullsyrevann eller lignede mineralvann

2   ts salt

1 ts pepper

1 ts garam masala HER

1 ts malt koriander

1 ts gurkemeie HER kan du se helseeffekten av den

2-3 fedd hvitløk eller 1 kinahvitløk, om ønskelig HER kan du se helseeffekten av hvitløk

1 ss bakepulver

Begynn med å blande røren. Ha kikerter melet i en skål, ha i krydder, salt og finhakket eller knust i hvitløkspresse. Ha i kullsyrevannet og rør til det er en glatt røre som ikke er altfor tynn. Rør så i bakepulveret, og la røren stå i rundt 15 minutter.

Grønnsakene

100 g spinat Jeg brukte frossen som jeg tinte, men bruk gjerne fersk

1 løk g løk

½ rød eller grønn paprika

100 g aubergine

100 g poteter (jeg hadde ikke poteter i, men en 1/2 squash)

Olje til steking

Rens og del aubergine og strå på den salt og la den stå noen minutter. Skrell poteter, løk, paprika, og spinat om du bruker fersk. Skyl lett av auberginen og del alt i fine små biter. og ha alt i røren. Bland alt godt sammen. Du kan bruke air fryer om du har det, ellers må man varme olje i en panne og vente til den er skikkelig var. Form boller med to spiseskjeer og ha opp i noen av gangen, vend de etter rundt 1. 1/2 minutt. Legg på et papir så det får renne av seg.

Tomatsaus med kokosmelk og mynte

1 løk

1 chili Her kan du lese om helseeffekten av chili

1 stykke ingefær

3 fedd hvitløk

½ paprika

4 tomater eller tilsvarende med knuste tomater dvs. rundt en halv boks

½ boks kokosmelk

1 ts spisskumen

1 ts koriander

1 ts røykt paprika

2 ts eller mere grana masala

Salt

Pepper

Fersk mynte rundt en potte, jeg har selvdyrket og tok oppi til jeg syntes det var nok

Rens og del løk, hvitløk, chili, paprika og findel og surr i olje eller smør. Del og kutt tomatene og ha de i pannen og la de få litt varme, ha på krydderet, salt og kokosmelken og la alt koke en stund. Jeg brukte stavmikser og moste alt til en glatt saus, og så hadde jeg mynteblader i, og smakte til. Jeg syntes den var litt tam, så jeg hadde i litt sriracha saus i tillegg.

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER, Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

#Veganmat #Kikerter #kosemat #Pakora #med #tomat #og #kokusaus #med #mynte #og #papadam #brød #glutefritt #melkefritt#uten #egg #middag #middagstips #hjemmelaget #mat #fra #bunne #Morsmiddag #allergivennlig

2 kommentarer

2 thoughts on “Indisk kosemat Pakora med tomat og kokosaus med mynte, og papadam brød

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *