Last Updated:

GURKEMEIE KRYDDER OG MEDISIN

Categories Grønnsaker, Mat og helse

La din mat være din medisin HER(legeforeningen)

Det er mange år siden jeg fikk vite at gurkemeie er en svært sterk antioksidant (antialdring middel forskning.no og  Her og Her ) og at det kan hjelpe mot kronisk betennelse i kroppen, og at det kan være kreftforebyggende. Det jeg også har hørt men som ikke står i denne artikkelen er at det er svært bra for fordøyelsen, og bakteriefloraen i tarmen.  Fersk gurkemeie er ikke så mange butikker som har, men internasjonale butikker og meny hat som regel. Gurkemeier bruker vi for eksempel i lussekatter og paella for å gi gul farge, den er så gul at om man ikke bruker hansker ser man ut som en storrøyker . Gurkemeie har jeg alltid sett på som et billigere og litt kjipere alternativ til safran, og billigere er den. Men tydeligvis gull verd næringsmessig. Da jeg dreiv min virksomhet som blant annet laget mat for mennesker med allergi, brukte jeg mye gurkemeie for å farge blant annet fuske marsipan med.Man kan nok også bruke tørket gurkemeie som man får kjøpt i alle butikker.

 

 

 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER, Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole

 

#krydder #gurkemeie #medisin #betendelsedempende #Mat #som #medisin #morsmiddag #Sunn #helse #tarmflora

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *