Last Updated:

Det spirer og gror, litt tidlig men jeg ELSKER DET!

Categories Blogg, Planter

I Bergen kan det nesten være like varmt på vinteren som det er en sur sommerdag. Så etter en liten runde ser jeg at det allerede er begynt å spire  både her og der. Dette er ikke uvanlig, og jeg har hatt mynte som har stått grønn hele vinteren, og nellik som blomstrer i januar. Det er få ting jeg synes er mer gledelig en de første tegn til vår. Nå har jeg jo fått mitt første barnebarn Alf, som jeg skal få se for første gang på torsdag. Han har allerede forandret seg så enormt, han er bare så nydelig💙.

 

Men hva gjør man når det spirer så tidlig? Det er jo mange måneder fortsatt der det er nokså sikkert at det blir frost. Her i Bergen er det gjerne ikke veldig kaldt, men siden det regner så uendelig mye, så blir det jo klink is langt ned i jorden når det først blir beinfrost. Da er det jo ikke så mye man kan gjøre. MEN man kan dekke spirene med lauv eller andre ting som naturlig finnes ute. Legg det over det som spirer og gror, så det får en dyne av beskyttelse. Her ligger det alltid lauv i et hjørne, uansett hvor mye jeg tar bort, så kommer det igjen. Dette gir meg uendelig mye å dekke med, og det er kjempegod næring til alle planter. Om høsten tar jeg det i sekker med bokashi strø og knyter igjen. Og så legger jeg også over alle plantene i bedd og potter. På terrassen er jeg alt for redd for snegler, så der tar jeg andre ting som ikke er noen fare for snegler, som granbar, rusk og rask fra visnede planter som har visnet på terrassen osv.

 

Hva dette er aner jeg ikke, men den som venter får muligens se 🙂

 

 

Jeg øyner et håp om at det blir vår i år også 💚

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#vår #hage #tidlig #spiring #frost #jordekke #dekk #til #plantene #hage #uterom #vinter #Terrasse #altanbonde #Morsmiddag #planter

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *