Chili booster forbrenningen og maten

Categories Mat og helse

Mat er medisin, om man bruker skikkelige råvarer og ofte nok. Man burde vite at i dagens samfunn så har nesten alle alt for lite av bredspektret bakterieflora i tarmen, noe som igjen kan fører til sykdom. Grønnsaker er på på å øke dette mangfoldet. Men det er ikke det jeg skal ta opp denne gangen, selv om jeg brenner for dette også.

Chili er det dagens tema skal handle om, det er verdens mest brukte krydder, og i følge meg helt magisk godt. Chili er i familie med paprikaen, men chili inneholder et stoff som heter capsaicin, og er 30 ganger så høyt som i paprika. I tillegg har chili masse a vitamin (karoten), b vitaminer og c vitaminer. Men det er stoffet capsaicin som har den store helsefordelen i chili, som det er forsket på i  ulike studier. Det er dette stoffet som en mener brenner fett raskere og som gir en metthetsfølelse så man spiser mindre i følge The Journal of Nutritional Biochemistry. Ikke at jeg har merket noe av det he he, men gud vet hvordan det hadde blitt om jeg ikke brukte det.

Også blodtrykket kan senkes med chili, om man spiser det ofte  i følge den britiske helseportalen Patient.uk, så sammen med hvitløk kan det ha dobbel effekt.

Det viser seg også at folk som spiser mye krydret mat har mindre risiko for å dø av kreft, hjertesykdom eller luftveissykdommer( studie publisert i BMJ i 2015).  Det er jammen bra jeg har med meg reisekryddersette mitt 😁

Chili er også en sterk antioksidant som er kroppens antirustmiddel, det vil si at man holder cellene friske og spreke. DET er jo synd jeg ikke viste dette da jeg fortsatt var ung og pen😁, men jeg begynte dessverre ikke  å bruke det i maten før min eldste datter Marte introduserte meg for det. Men bedre seint en aldri, så krydde opp livet ditt det holder deg sannsynligvis friskere og gir et lenger liv.

#helsefordeler #med #chili #helse #mat #din #medisin

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Chili booster forbrenningen og maten

  1. Bruker sjelden Chillie, glemmer å kjøpe det..men det er jo veldig godt i passe mengder.. 🙂 Det er viktig å få inn bra ting i kostholdet og spise variert og være bevist på hva kroppen trenger.. Godt nytt år til deg <3

    1. Det er helt sant Anne, vi er blitt nokså lite nøye på hva vi putter i oss. Men heldigvis ser jeg en økende interesse, og ikke noe kan glede meg mer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *