Last Updated:

Hvit fiskesuppe med krepsehaler, reker og ørret

Categories Alle oppskrifter, Fiskeretter, Skalldyr, Supper

Det er ikke hver dag at jeg slår til med en slik luksussuppe, men du hendelse så god den ble. Det er jo søndag så da har man lov å flotte seg litt, selv om suppen var lett å kjapp å lage. . Dette er slettes ikke verst restemat 😋. Jeg hadde pastasalat med krepsehaler og reker i går, og jeg hadde både reker og krepsehaler igjen.

 

Til 4 personer:

Jeg begynte med å koke skallet av rekene som jeg hadde pillet, du kan bare koke skallet i vann, eller som jeg har gjort HER, den kraften kan man også fryse ned å ha til supper og sause, det gjør virkelig en enorm stor forskjell på maten.

2 sjalottløk

Ca. 30 g Smør til å surre løken i, bruk rikelig

3 dl hvitvin

Ca. 7 dl kraft av reker eller fiskekraft kan også brukes

saften av en 1/2 lime (mulig du vil ha mer, smak deg til)

3 dl fløte/laktosefrifløte eller som jeg brukte plantebasert fløte

3 ss maizena

300 g Ørret eller laks

1 boks krepsehaler

Ca. 150 g pillede reker (man må ikke ha både krepsehaler og reker)

1 pose fersk spinat eller en halv pose frossen.

Salt

Pepper

Kok kraft av rekeskallet om du har det, ellers kan man bruke fiskekraft, eller man kjøper fiskefond.

Rens og del løken å surr den i smør, ha på hvitvin og saften av limen, å la det få koke litt inn/reduseres. Ha så i kraften, og bland maizenaen ut i fløten, hell den i pannen, og visp under oppkok. Blir supper for tykk kan du bruke mer kraft om du har, eventuelt en svett fløte og vin til. Ha i oppdelt fisk, og smak til med salt og pepper. Bruker du fersk spinat så fres den lett i litt smør, å legg den litt rundt om i suppen. Helt til slutt har man i reker og krepsehaler.

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER    

#sjømatmiddag #lysfiskesuppemedrekerkrepsehalerogørret #sjømat #Reker #spisoppmaten #Krepsehaler #Middagstips #Mat  #mors #middag #morsmiddag #Glutenfritt #melkefri #laktosefri #allergi #Vårløk #oppskrift #Gofisk #Blogg #matblogg #toppblogg #enkelt #sunt #godt #hjemmelaget #matfrabunnen #spis #opp #maten #Stressfri #sone

2 kommentarer

2 thoughts on “Hvit fiskesuppe med krepsehaler, reker og ørret

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *