Deling av mynte

Categories DIY, Planter

Mynten fikk jeg av en venninne for en god del år siden, og den har jeg delt og gitt bort av mange ganger. Mynte lukter aldeles fantastisk er nydelig i min alkoholfrie  Mojito HER, og er vanlig i mange retter fra varmere strøk, den er nydelig til te,  å sist men ikke minst den er nydelig matpynt.

 

Som dere ser er mynten nesten kun røtter, og da er det veldig viktig å dele den og gi den ny jord, ellers vil den dø i midten og du får dårlig vekst. Mynte må IKKE plantes ute i bedd eller pallekarmer, da tar den snart over alt, så ha den i et karr eller potte der du hantroll på den.

Mynten har blitt så kompakt at jeg ikke fikk den fra hverandre, men da må man være kreativ, og det er jeg, så da brukte jeg sagen å dele den i 4 stykker.

For å være veldig konkret hav man må gjøre:

1.Ta mynten ut av den gamle potten, del den i 4 eller mer.

2.Bruke reine potter, da slipper du å være redd for å spre sykdom og skadedyr

3. Bruk god og næringsrik jord

4. Plant hver del i nye potter

5. vann de godt.

6. de kommer til å visne i løpe av vinteren, men de kommer opp neste år.

De jeg har til overs gir jeg bort om noen ønsker seg en mynte. Alt du planter om så er det aller viktigste å  huske å gi det ny god jord, ikke noe trives i en næringsfattig torvjord. Bokashi jord er man lager lett selv av eget matavfall, man sparer seg selv for mye søppel, og lager lett helt fantastisk jord selv.

Bokashi HER  HER, HER, 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#bokhasi #lag #jord #balkongbonde #morsmiddag #miljøvennlig #mynte #planteom #Godjord #Hage #Tavarepå plantene #planteompotter

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Deling av mynte

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *