Last Updated:

Hvordan produsere jeg jord med bokhasi

Categories Blogg, DIY, Planter

I dag har jeg tømt en bøtte med bokhasi, og tok en del bilder så dere som er interessert kan sjekke hvordan jeg gjør det nå på vinteren. Jeg har holdt på i mange år, og har forsøkt og feilet, og styrt på. Men nå tror jeg at jeg har funnet en måte å gjøre det på som fungerer for meg. Dette er slik jeg gjør det, men det er uendelig mange måter å løse dette på, man må bare finne ut hva som er lettest og best for seg se. Dessverre er det elendige bilder fotografen har tatt i dag, jeg får gi henne en skarpe 😉, eller er for å ikke vise hvor rotete det egentlig er i den garasjen min!

    På vei til garasjen for å grave ned bokhasi og å hente ved. Jeg burde hatt traktor i stede for bil 😂

 

Her har jeg dekket de til, og lagt tunge ting opp på så det ikke skal kunne gå ant å vippe bort, så mus og rotter kommer til. De sies at de ikke går på bokashi , men jeg tar ingen sjangser.

Garasjen er uten lys, så det er mørke bilder.

 

Kjempedårlig bilde, men dette er jord som har stått noen måneder, det har vært både frost, og kaldt, men likevel har det blitt jord.

 

Jorden som er ferdig hat jeg i en pose, så jeg kan blande ny bokahi i stampen. Man kan ha mange stamper om man har god plass.

Når stampen var tom, hadde jeg i jord i bunnen, tømte hele bøtten med bokashi i boksen, hadde på litt mer jord. Brukte en spade å røre rundt med så alt hadde kommet i berøring med jord

Dette er godt nok. Så har jeg jord opp på der igjen, rundt 30 cm

Jeg har kjøpt tett netting slik at verken snegler, rotter, mus eller fluer skal komme til. Denne er ganske lett å forme.

Her har jeg masse jord ferdig til våren

 

Jeg skyller først bøtten, så setter jeg den i grønnsåpevann, det er desinfiserende og miljøvennlig

Når bøtten er rein og tørr kan den brukes igjen.

Jeg bruker å ha kull og strø i bunnen før jeg har i mat. Man kan godt bruke vanlig grillkull, bare ikke de er tilsatt noe. Kull har en god evne til å suge opp væske, dette hindre lukt, og hjelper på å holde på næringen.

Del gjerne innlegget med venner og familie 😊 Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#bokhasi #lag #jord #balkongbonde #morsmiddag #miljøvennlig

 

 

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Hvordan produsere jeg jord med bokhasi

  1. Det var et fint innlegg. Spennende og kanskje ikke for alle men artig å lese om dette prosjektet ditt. God kveld videre.. 👍🌺

    1. Det er klart at man må elske å puttle med hage osv. om man gjør dette. Men det er helt fullstendig genialt, og faktisk veldig enkelt. Blomster og trær elsker denne jorden,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *