Last Updated:

Kald suppe med agurk og edamamebønner

Categories Alle oppskrifter, Blogg, Diverse retter, Supper

Endelig er det litt sommer i Bergen, med deilig sol og varme, jeg nyter det i fulle drag. Jeg postet et innlegg om mynte HER før i dag, og i denne retten skal det faktisk være akkurat det i.

Apropos så fikk jeg en melding av min bror  om jeg viste hvilke matrett som gjorde narr av deg?

Jeg måtte svare at det ante jeg ikke, og fikk svar om at det var ertesuppe 😂. Han har en herlig tørr humor, og han vare en ertekrok av dimensjoner da han var liten he he. 

 

Det er rart hva som dukker opp på mobilen din, det er nesten skummelt hvor mye informasjon som ligger igjen etter oss. Men det kommer selvfølgelig noe godt ut av de også, som denne oppskriften som jeg fant i kk. 

Den så spenene ut og jeg hadde alt utenom agurk i huset, og når det er varmt er det forfriskende med kald mat. Suppen var overaskende god og mettende, og var utrolig kjapp å lage.

Til 2 personer:

1 agurk

100 g tinte  edamamebønner uten belg

3 vårløk

2 buljongterninger eller tilsvarende med buljongpulver  (m du som jeg ikke kan spise gluten så sjekk innholdsfortegnelsen, de kan inneholde gluten)

7 dl vann

1 god neve mynteblader

Saften av 1 sitron eller lime (jeg bruker alltid lime, de liker jeg bedre en sitron)

1/2-1 dl rømme (Laktosefri om du trenger det, eller plantebasert) eller crème fraîche

Salt

Pepper

Brødkrutonger eller annet sprøtt og godt som ristede nøtter, solsikkefrø eller lignede

Tin bønnene, del løken i biter, rens agurken og del også den i biter, og mynte å ha de i en blender eller  en skål og om du vil  bruke stavmikser. Bruker du buljongterning må du koke opp vann og røre den ut, avkjøl før du bruker den.

Ha buljongvannet i grønnsakene og kjør til alt er jevnt. Smak til med salt, pepper, sitron/lime og rømme/crème fraîche. Bland godt og smak igjen. Sett alt i kjøleskapet mellom 1/2 -1 time. Jeg tok en skive i brødristeren og delte den så i biter til krutonger, som jeg hadde i suppen, og pyntet med mynte og litt rømme.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

 

#kaldsuppe #Raskmiddag #suppeutenkoking #vegetar #edamamebønner #agurk #mynte #matfrabunnen  #Smakfull #middag #middagstips #morsmiddag #glutenfri #melkefri #matfrabunnen #hjemmelaget #middagihelhelgen #helemiddag #helgekos#Politikerehvorerdere #Politikerforakt #sykestrømpriser #sparstrøm

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *