Last Updated:

Chilimajones/dressing i en fei

Categories Alle oppskrifter, Dressinger

17 mai spiser mange av oss pølser, så hvorfor ikke ha på chilimajones som dressing i stede for ketchup?  At  det er noe av det beste jeg vet, er neppe en hjemlighet.

Jeg hadde ikke mer majones så da lagde jeg majonesen fra bunnen og tok halvparten til chilimajones, så vil du gjøre som meg så dobler du oppskriften.

Vil du ikke lage majones fra bunnen av bruker man 1 pakke majones og fra 1/2-3  ss Sriracha sauce og blander godt sammen, jeg synes det blir ekstra spiss med litt lime/sitron/vineddik i tillegg.

Et tips før man setter i gang å lage majones for aller første gang ,er å ta ut alle ingrediensene en stund før slik at de er rom temperert, da kan det være enklere å få det til. For orden skyld, så laget jeg kun halv porsjon.

2 eggeplommer

1/2  ts med sennep, man kan bruke mer om man liker at den smaken blir litt mer fremtredende.

1/2 ss med enten sitronsaft, limesaft eller vineddik

salt

Pepper

1 dl Nøytral olje

1/2-1 ss Sriracha sauce Jeg liker den sterk, er du ikke glad i for sterke ting begynner du med halve mengden av denne.

HER kan du se innlegg med pølse med totilla og chilimajones, “keep it simple”!

 

Først må man skille eggene, dvs. at man må knekke egget ,og skille eggeplommen fra eggehviten.

Ikke kast eggehviten, den kan du bruke til andre ting som i en grateng, sufflé, pavlova, kransekake eller rett og slett i en omelett, viste du forresten at man kan fryse eggehvite?

Har du stavmikser er det enklest å bruke den, men man kan godt bruke en vanlig visp men det kreves selvsagt litt muskler i armene ;-). Ha alt utenom oljen i en høy skål og visp alt godt sammen. Begynn å ha i litt og litt olje, og rør godt i mellom hver gang. Bruker man stavmikser så kan man ha i mer olje når man har fått litt olje i, for hånd må man være mer forsiktig så ikke majonesen skiller seg. Nå man har fått i all oljen så smaker man til om man ønsker mer salt, pepper eller sennep.

For å lage chilimajones må man ha i Sriracha sauce og lime og blande godt sammen, det er en fordel å lage den i god tid. Chilimajones passer til det meste, også til sushi, det var slik jeg ble introdusert fro den.

 

Del gjerne innlegget med venner og familie.😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Chilimajones #Chilidressing #Srirachasauce #ChiliSrirachasauce #chili #17mai #Pølser #pølseilompe #pølseitortillalefsemedchilimajones #matfrabunnen #hjemmelaget #Morsmiddag #middagstips #enkelmiddag #lunsj #lunch

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *