Kransekake

Categories Blogg, Julekaker, søtegleder

Der det skal feies noe er det ofte en form for kransekake på bordet. Jeg skal  fryse de ned og rett før jul så skal jeg pakke de pent inn og gis som julegaver. Siden kransekake er naturlig uten både gluten og melkeprodukter er kransekake en vinner hos oss.  Kransekake er i grunnen enkelt å lage, men som alt annet her i livet så er alt lett når man kan det  Det som jeg mener er triksene for en vellykket deig/kransekake er tre ting :

Det første er at man bør bruke mandelkvern, opp igjennom årene har jeg gang på gang forsøkt meg på andre metoder (av rein latskap :-), men kransekaken får ikke rette konsistensen.

Glykosesirup gjør slik at deigen holder på seigheten og fuktigheten, den får man kjøpt på de fleste dagligvarebutikker. Sist men ikke minst, man bør ikke bruke varmluftfunksjonen men vanlig stekeprogram  på stekeovnen. Bruker man varmluft er det som man tørker inn kransekakene. 

500 g mandler

500 g melis

4 eggehviter

1 ss glykosesirup(dette tipset fikk jeg for evig mange år siden, det gir ekstra seige gode kransekaker)

 

Mal mandlene på en mandelkvern, og ha de i en en kjøkkenmaskin. Skill eggehviten fra plommen, og bruk kun eggehviten(får du litt plomme i hviten må du ikke bruke den i deigen)., og ha de i kjøkkenmaskinen med glykosesirup og melis. Kjør alt i kjøkkenmaskinen til deigen er seig og fin(godt blandet). Det kan være lurt å la deigen få hvile litt i kjøleskapet før man begynner å rulle de ut, eller sprøyte de ut med kakesprøyte.

Skal du lage kransekake må du bruke  smurte kransekakeformer, ikke ta de av formen før de er kalde. Da slipper du formene forsiktig ned på benken, da løsner de enkelt. 

Steik mitt i ovnen med forvarmet ovn på 200 grader i 7-8 minutter(ovner variere litt i styrke). Når kransekakedelene er ferdig steikt skal ikke være brune, men lett gylden. De er fortsatt myke når man tar de ut av ovnen. Ha hele bakepapiret på en rist og la de bli helt kald før du rører de. Ønsker man å dyppe kransekakestenger eller topper i sjokolade så gjør man det. 

 

Her er en småkakesprøyte, den brukte jeg til å lage kransekakeringer, stenger og topper. 

 

#Kransekake #naturlig #glutenfri #melkefri

1 kommentar

1 thought on “Kransekake

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *