Tilbereding av hvite bønner fra “scratch”

Categories Alle oppskrifter, Blogg

Viste du at å kjøpe et lite beger på rundt 300 g ferdig kokte og tørkede er omtrent samme prisen? Forskjellen er at man får minst 10 ganger mer bønner for nesten samme pris om man tar seg tid å koke de selv. Og man sparer mye penger på å gjøre det slik, denne metoden bruker jeg på erter også HER.  Jeg lager kjøttekaker i brun saus og ertestuing til bonusfamilien min i ny og ne. Og Mia mitt barnebarn fra bonusfamilien sa til sin mor, dette er den beste ertestuingen jeg noengang har smakt. Det gleder mitt hjerte stort at en så ung jente kan kjenne kvaliteten av hjemmelaget mat 😍.

Å koke hvite bønner er veldig enkelt, det eneste man må ha er en frys man kan legge den i, etter det er koktete. “Bønner er  supermat for kroppen og helsen, inneholder en rekke vitaminer, mineraler og sporstoffer, særlig vitamin A, E K og  B-vitaminer (tiamin, riboflavin, niacin, vitamin B6 og folat), jern, magnesium, kalium, sink, fosfor, selen og mangan. Mens ferske og spirede belgfrukter er en fin kilde til vitamin C, så har ikke tørkede varianter noe særlig vitamin C ” fra Bramat.Men det som er aller best med bønner er at de er veldig bra for tarhelsen og dermed helsen. En sunn tarm kan hjelpe oss til å ungå mange av livstilsykdomene som er økt enormt.

Legg bønnene i vann natten over – eller rundt 8-10 timer,  i rikelig med vann, for de eser ut til det dobbelte.  Ta, og frys ned  av vannet og skyll noen ganger, sett de på kok og la de trekke i mellom 45-60 minutter. Sil av vannet, la bønnene bli kald og ta av de du vil bruke den dagen, og frys resten ned. Jeg merker de med å ha limbånd på posen, og skriver med sprittusj, da forsvinner ikke tusjen. Jeg legger hele posen med bønner flatt på en skjærefjøl og fryser det flatt, da er bønnene singelfryst, og de er enkelt å ta ut det man trenger. Når bønnene er fryst forblir de singelfryst og man kan legge posen slik som passer en best i fryseren. Skal jeg ha de i varm middag har jeg de fryst direkte i pannen.

 

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#ertestuing #grønnertestuing #hjemmelagetertestuing #guleerter #gulertestuing #bønner #Tilberedningav erter #kokingaverter #kokingavbønner Oppskriftpåertestuing #hjemmelaget #Matfrabunnen #glutenfri #Glutenfritt #melkefrit Hvitebønner #kokingavhvitebønner #tilberedningavhvitebønner #hvordankokehvitebønner #hvorlengeskalhvitebønnerkokes

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *