Last Updated:

Hjortegryte i rødvinsaus, ovsteikte rotgrønnsaker og Rotmos

Categories Alle oppskrifter, Hjort

Fredag og helg, da må man unne seg noe ekstra godt. Nå minker det på hjortekjøttet jeg har hatt i fryseren, så jeg spiste denne gryten med andakt.

Rotgrønsaker:

Jeg hadde forskjellige beter

gulrot

Pastinakk

Squash Denne tok jeg i helt på slutten av steiketiden, siden den blir lett oversteikt.

Honning

Olje

Salt

Pepper

Grønnsakene renset og delte jeg, hadde de i en form, og hadde på olje og honning, så strødde jeg på salt og pepper å bladet det godt inn.

Hjortegryte med rødvin:

2 personer

1 løk

3 fedd hvitløk

1/2 pakke sopp (kutt ut om du ikke liker det)

250 g hjortekjøtt

Smør til steiking

3 dl kraft eller 3 dl vann pluss 2 kjøttbuljongteringer

2 dl rødvin

2 ss maizena

Salt

Pepper

Del løk og hvitløk å surr det i smøret, del kjøttet i biter og a de i pannen, la kjøttet blir brunt. Del soppen og la den få seg en omgang i pannen også. Hell på vann/kraft  og halvparten av rødvinen, å la det få koke til kjøttet er mørt. Når gryten er kokt, blander man maizenaen i rødvinen og heller den i gryten, og gir den et oppkok under omrøring. Smak til med salt og pepper, og eventuelt mer rødvin.

Rotmos finner du oppskrift på HER

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#hjortegryte #Hjort #hjemmelaget #middag #middagstips #morsmiddag #glutenfritt #Søndagsmiddag #Festmat #Godt #matfrabunnen #hjemmelaget #Hjortegrytemed rødvin #ovnsteiktegrønnsaker #glutenfritt #melkefritt #utenegg

2 kommentarer

2 thoughts on “Hjortegryte i rødvinsaus, ovsteikte rotgrønnsaker og Rotmos

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *