Lammegryte med løpstikke og rotmos

Categories Alle oppskrifter, Kjøttretter

Jeg kjøpte løpstikke i fjord, og i år han den tatt helt av😊. Jeg må jo bruke av den, både urter liker å bli toppet/brukt, de stimulerer  til veksten.. Den smaker litt som buljong, og gir en enorm god smak. Jeg har snakket med litt forskjellig folk som ikke tåler buljong av litt forskjellig grunn, så har man mulighet å ha en potte med løpstikk, eller i et bed, kan det være løsningen på en utfordring. Den kan hakkes opp og fryses.

Til 4 personer

Ca.2 kg lammekjøtt

Gjerne med bein, de gir ekstra god smak

Vann slik at de dekker kjøttet.

3 til 4 stilker løpstikke

2 gulrøtter

Et par seier sellerirot eller tilsvarende med selleristang

1 stor løk

4 fedd hvitløk

Ca. 2 dl fløte, laktosefri om man trenger det eller plantebasert fløte

Ca. 3 ss maizena

Salt

Pepper

Ha kjøttet i en gryte og fyll på vann så det meste av kjøttet blir dekket. Rens og grov del alle av grønnsakene også løpstike, og ha de i gryten. Kok opp, og la de få koke sammen med litt salt og pepper. Kjøttet vil være kokt på rundt to timer, alt etter hvilke deler av lammet man bruker. Når kjøttet var kokt tok jeg ut kjøttet og silte av kraften, dette trenger man ikke å gjøre, det er rett og slett for jeg synes at grønnsaker og urter som er ihelkokt ikke verken ser eller smaker godt, men de har lagt igjen smaken i gryten. Bland fløte og maizena og ha det i gryten, og kok opp under omrøring. Smak til med salt og pepper. Jeg hadde i litt vårløk for å få litt farge på maten. Men man kan bruke akkurat de grønnsakene eller urtene man måtte ønske man ønske og har.

Jeg lagde en mos med søtpotet. sellerirot og blomkål oppskrift på rotmos finner du HER

Del gjerne innlegget med venner og familie.😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

#fårekjøtt #lammekjøtt #lammegryte #Løpstikke #rotmos #matfrabunnen #hjemmelagetmat #Midddag #middagstips #glutenfritt #laktosefritt #Melkefritt

 

 

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Lammegryte med løpstikke og rotmos

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *