Hvordan man deler monstera plante?

Categories Blogg, Planter

Monstera som jeg har må nærmere seg de  40 år, for jeg hadde den før min eldste datter er født. Den ble så diger og uhamslig at jeg måtte dele den, dette var før den ble så populær som den er nå, så jeg ante ikke hvordan den skulle deles.  Så det ente med at jeg tok den ut  og håpte det beste, delte den i vei, og det lærte jeg mye av.

Jeg har to monstera igjen av de jeg delte, og nå var de blitt veldig lang og vinglete i stilken, og de er ikke rart siden det er en klatreplante. Vår og sommer er rette tiden å bytte jord og lage nye planter av alle blomster.

 

De ALLER viktigeste man må vite er at man KUN deler de slik at det alltid er en utvekst (nutt), det kan være en av de lange lufterøttene, eller en nutt på. Du kan se bildene under, så vil jeg tro du forstår hva jeg mener.

 

Jeg har puttet lufterøttene i jorden, de kan klippes av også, men man bør gjerne ikke ta alle på en gang når planten er i jorden.

Sån ser den ut etter jeg klippet den av.

Jeg har satt strek på de som kan plantes, ser at jeg har glemt den nederste. Når disse blir satt i vann, så vil de komme nye røtter.

Under denne kan du klippe, da kommer det nye røtter, er det ikke noen slike på bladet kommer det ikke røtter. Tro meg, jeg har prøvd he he

 

 

 

Denne delte jeg oppe i tre biter biter, jeg kunne faktisk delt den enda en gang helt mot venstre, for der er det et nutt på den siste stilken.

 

Nå står de i vann og venter på røtter. Når de har fått røtter planter jeg de nok sammen en del av de. Om noen har lest så langt i innlegget vil jeg komme med en liten påminnelse. ALLE planter trenger næring, ikke alle like mye men de trenger  det. Og alle planter må ha ny jord etter noen år, de skal ikke spise opp jorden før de får ny 😂. Gullfiskene i akvariet drikker ikke opp vannet før de får nytt vann heller 🐠

 

Del gjerne innlegget med venner og familie. 😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#monstera #Delingavmonstera #Stueplanter ##stell #lagnyeplanter #Morsmiddag

4 kommentarer

4 thoughts on “Hvordan man deler monstera plante?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *