Last Updated:

spice kjøttboller av lam og airfryer poteter og søtpoteter

Categories Alle oppskrifter, Retter med kjøttdeig

Dette er en samarbeids middag da jeg var å besøkte hos min datter med familien, Karianne, lille bestemorgullet og Greta(hunden). Egentlig ville jeg bare sitte å se på det skjønne lille underet hele tiden, men nå  jeg et matvrak, så mat måtte vi ha.

2 pakker med lammekjøttdeig 800 g

2 egg

1 ss potetmel. Kan godt sløyfes, men da bør du begynne med et egg å se hvor fast deigen blir.

1 ss oregano

1/2 ss cayennepepper (her tar man i mindre eller mer etter ønske)

2 knuste buljongterninger, hjemme bruker jeg alltid 2 ss buljongpulver

1 ss basilikum

1 ss spisskummen

1 ss koriander

2 finhakkede sjalottløk

4 fedd hvitløk

Litt pepper

Ca. 1 1/2 ts salt

Jeg lager alltid en prøvekake før jeg steiker alle, synd om de er for tamme på smak, eller at det er for mye av  noe. For mye da kan man spe med mere potetmel og vann(eventuelt melk om du tåler det)

Rens og findel løk og hvitløk ha de i en bolle eller en mikser sammen med kjøttdeig, potetmel, egg krydder og salt. Bland godt sammen og er deigen for tykk/fast kan man ha i litt vann. Som nevnt over anbefaler jeg å steike en prøve bolle for å kunne justere smaken. Bruk en dessertskje som man dypper i vann, å form bollene som kuler, de skal være små.  Ha de på en god og varm steikepanne, og snu de med jevne mellomrom. Når de er blitt brun rundt, skrur man ned varmen, og lar de ligge å trekke litt. Skal du fryse en del, er det en fordel at de ikke blir helt gjennomsteikt, for da blir de jo varmet igjen når de skal brukes. Man kan også steike de i airfryer eller i steikovnen.

Marte lagde potet og søtpotetbåter i airfryer, det fikk jeg ikke helt med meg hva hun gjorde, men dere som har en airfryer har vel full oversikt over den. Men jeg har fått mange tilbakemeldinger fra dere som kan dette, og de sier 180 grader i 20 minutter i airfryer.

Vi hadde en enkel salat til med  isbergsalat og  mango .

 

Del gjerne innlegget med venner og familie.😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#lammeboller #glutenfritt #melkefritt #Hjemmelaget #Matfrabunnen #Morsmiddag #middagfstips #Middag #Spicekjøttbolleravlam

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *