Steikt tosk med rekesaus

Categories Alle oppskrifter, Fiskeretter, Skalldyr

Dette har vært en nydelig solskinnsdag, og Hanne Lise og jeg tok resten av stolpene på karte vi begynte på fredag. Da vi kom hjem måtte vi ha mat, for da var vi gått oss skikkelig sultne.

Jeg hadde kokt kraft av rekeskallene før vi gikk, så det var enkelt å smelle i hop sausen da vi kom hjem.

Beregne rundt 150 -200 g torskefilet  pr. person

Fisken steikte jeg bare med salt og pepper, noen minutter på pannen, på begge sider. Så vil du ha poteter til må man begynne med de.

Rekesaus:

Til to personer:

Rens rundt 100 g reker eller mer. Rekene settes i kjøleskapet, og kraften kokes av skallet som du finner oppskrift på  HER

3 dl kraft av rekeskall

1 1/2 dl fløte eller plantebasert fløte som jeg brukte

Ca. safte av en 1/2 lime

1 god ss maizena

Salt

Pepper

Gressløk eller vårløk

Ha kraften, fløten og melet i en panne og rør melet godt ut, og sett pannen på platen og kok opp under omrøring. Blir sausen for tykk så ha i litt mer kraft, ha i saften av lime, gressløk og smak til med salt og pepper. Ha rekene på sausen enten rekk før servering eller rett på fatet.

Jeg hadde kokte poteter, gulrot og brokkoli til.

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#tosk #steikttorsk #rekesaus #Fisk #sjømat #Reker #rekesaus #Hjemmelaget #matfrabunnen #Middagstisp #Middag #Morsmiddag #glutenfritt #melkefritt #utenegg #eggefritt

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Steikt tosk med rekesaus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *