Steikt kyllingfilet med “Palestinsk ris”

Categories Alle oppskrifter, Diverse retter, Kyllingretter

I fjord fikk jeg smake kylling og veldig godt krydret ris av mine Palestinske naboene, og det er noe av den beste risen jeg noen gang har smakt. Så den risen har jeg forsøkt å gjenskape, det er nok fortsatt noe å gå på i kryddersmaken, men i forhold til hvordan vi her i Norge serverer ris, så er denne magisk god. Siden jeg ikke har noen oppskrift på denne risen så kan jeg i grunnen ikke si at den er Palestinsk, men jeg har etterlignet så godt jeg kunne etter alle smakene jeg kjente som var i risen jeg fikk av naboen.

 

 

Til 2 personer:

2-4 kyllingfileter

Smør eller olje til steiking

Risen:

2 dl ris

1 liten løk

2 vårløk

2 fedd hvitløk

Smør eller olje til steiking av løken

5 dl kyllingkraft eller 5 dl vann og 2 kylling buljong terninger

2 ts ferdig blandet arabisk 7-spicesom består av  1 ts kanel, 1/2 ts pepper, 1 ts paprika, 1 ts koriander,  en knivspiss nellik, 1/2 ts allehånde,  og 1/2 ts muskatnøtt. Jeg hadde ikke dette krydderet, men jeg hadde alle krydderne, så jeg laget det selv.

1 ts gurkemeie

1 ts spisskumen

Jeg dristet meg til å ha i en klype chili også

Mynte om du har. Jeg tørker eller fryser urter jeg har på terrassen i sommermånedene, så har jeg urter gjennom hele vinter og vårsesongen

Grantateple om du har og liker det, det passer veldig godt til risen.

Salt om nødvendig

Friske urter om du har.

Kyllingen steikes på pannen eller kan grilles, ha på salt og pepper. Steik til den er gjennomsteikt. Del den gjerne opp i skiver, da ser det mer delikat ut, og lettere å spise.

Risen:

Rens og del hvitløk og løk, og surr det i olje eller smør, ha på alle krydderne og så kraft/vann og buljong, sett på logg og la det få koke til risen er ferdig kokt. Smak gjerne til med mer krydder eller eventuelt salt. Har du friske utrer og granateple så har man det på, og serverer risen med den steikte kyllingen.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

2 kommentarer

2 thoughts on “Steikt kyllingfilet med “Palestinsk ris”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *