Frysing av urter til vinteren

Categories Blogg, DIY, På sparebluss, Små tips i hverdagen

Det vokser helt vilt på terrassen nå som det er sol og varmt. urter bør klippes jevnlig uten går det i blomst, og mange av det blir da ødelagt. Har man urter så bør det brukes, og det er jo alt for mye å bruke opp nå, så derfor fryser jeg ned denne fantastiske råvaren, så jeg har i fryseren til vinteren. Normalt har jeg gressløk helt til langt ut på våren.

Gressløk er et syn når den går i blomst, og blomsten kan man bruke også, som gressløken, den er nydelig som dekorasjon. Gressløken blir heldigvis ikke ødelagt av å gå i blomst. Gressløken står i en stor potte, og den er ute hele året.

Dill er fantastisk smak, og denne kjøpte jeg på Stend gårdsutsalg, der har det mye fantastisk. Den var bare en mini plante, men med samme den kom i jorden voksten den seg dobbelt så stor på en uke. Den kommer igjen neste år også, og den kan spre seg. Dill har ikke godt av å gå i blomst, så klipp i vei.

Jeg bruker en plastpose som jeg klipper urtene rett i, og fryser. Når jeg får mer av samme urten, har jeg det i samme posen. Det er ikke vanskelig å få fra hverandre når det skal brukes. Da tar jeg opp så mye jeg trenger, og legger resten tilbake i fryseren.

Masn kan tørke urter, men det er mye mer smak og finere å bruke når det er fryst.

4 kommentarer

4 thoughts on “Frysing av urter til vinteren

    1. Fryseboksen er virkelig en av det beste oppfinnelser av alle. Det er bare så fantastisk å fryse overskudd, for så å ta det ferskt ut om vinteren 😍💚

  1. Både dill og gressløk er blant mine favoritter. Fint med frysetips! 🙂 Kos deg på den frodige terrassen din nå fremover blant både spiselige vekster og andre vekster 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *