Safranrisotto og grillede scampi

Categories Alle oppskrifter, Diverse retter, Skalldyr

I dag fikk jeg en venninne på lunsj, og jeg hadde en ide om hva jeg skulle lage, men så manglet jeg vanlig ris og planen ble endret. det som er litt morsomt er hvor låst man kan bli i tankegangen når man først har en ide. Så å gå fra å skulle ha ris med asiatiske smaker på scampi og rullet i sesamfrø før det ble grillet, så lagde jeg risotto og selv om det da gjerne var totalt unødvendig med sesamfrø på, det ble liksom litt smør på flesk. Så i stede for bare å grille scampien, eller steikt den, nei så skulle det sesamfrø på he he. Ja ja, godt ble det.

Til 3-4 personer

Jeg hadde 20 scampi, men man kan ha både flere eller mindre, men for oss var det helt perfekt

2,5 dl  Risottoris, gjerne arborio

2 Sjalottløk

3 fedd Hvitløk

1/2 beger sopp

Olivenolje til surring av løk osv.

Ca. 5 dl vann, jeg måtte fylle på mer vann underveis, så det ble rundt 5 dl vann

1 Buljong terning

Smør

2 dl tørr hvitvin

1/2 sitron (saften)

1 pakke safran (kan sløyfes)

1/2 parmesan

Salt

Pepper

1/2 pakke sukkererter

Rens og del løk, hvitløk og sopp, og surr det i oljen på middels varme til løken er mør, ha i risen og la den få surre med i rundt 4-5 minutter. Hell på vann, buljong, safran og kok inn, ha så  i vin og kok videre til risen er mør. Ha i raspet parmesanost, og smak til med saften av sitron, salt og pepper. Sukkererter bare renset og delte jeg og la opp på ved servering.

Skampi hadde jeg i en skål og helte på sesamfrø og vente scampi i, så trede jeg på steikepinner, og grillet det noen minutter på begge sider på middels varme.

MEN akkurat til risotto så er det faktisk totalt unødvendig, man kan bare steike på grillen eller på pannen i olje/smør gjerne med litt hvitløk og litt salt og pepper. Men det ser jo litt fint ut med sesamfrø, så dette velger du selv.  HER kan du se en variant der jeg har steikt scampien

 

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#Morsmiddag #risotto #safranrisottomedscampi #scampi #safranrisotto #Italiens #Glutenfri #laktosefri #Middag #middagstips #hjemmelaget #matfrabunnen #Raskmiddag #Enkelmiddag

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *