Last Updated:

Raspet ost i fryseren! Reduser matsvinn med enkle grep

Categories Alle oppskrifter, På sparebluss, Små tips i hverdagen

Her kommer enda et lite tips til enkle tips for å redusere matsvinn, og for å gjøre matlagingen enda enklere.

Når de er tilbud på parmesan ost  så kjøper jeg gjerne 2-3 stykk og så rasper jeg de og legger de i fryseren.  Jeg bruker så lite ost at de hadde blitt ødelagt før de hadde blitt brukt., dessuten synes jeg å raspe ost er tungt for hånd siden jeg har så vont i fingrene, og ikke minst at det er fryktelig kjedelig arbeid.

Parmesan er så tørr at den ikke blir klumpete når man fryser den, og det er lett å ta ut akkurat så mye som du trenger.

Har du andre en skalk eller en skive med ost som du ikke får brukt, frys de ned selv om det bare er en liten skive eller skalk. Plutselig er det blitt mange skiver og skalker som man kan bruke på eller i mat. Frys både brun og hvitost hver for seg.  Skal man lage en god brun saus eller gryte, hever man smaken på sausen  med å ha i en klump eller to med brunost. Brunosten tar man rett ut fra fryseren, den smelter i sausen så den kan være biter, og trenger ikke verken raspes eller deles. Oppskrift på brun saus med brunost/geitost finner du HER

Hvitost kan man bruke i gratenger, pizza, lasagne, taco osv. alt man ellers brukerrevet ost til, kan man bruke frosne osterester til. Man trenger ikke å rive osten, man kan godt bare hakke den, eller ha den i foodprosessoren osv.

Nå hadde jeg verken rester av brun eller hvitost i fryseren, men du kan ha de i en pose eller en skål med lokk. Et annet tips er å bruke limbånd på posen eller boksen, og skrive på med tusj, da forsvinner ikke teksten i fryseren.

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

😊Link til å følge denne bloggen middagstips på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#redusermatsvinn #spisoppmaten #Ikkekastost #Resteravost #resteravbrunost #Matfrabunnen #hjemmelaget #morsmiddag #middagstips

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Raspet ost i fryseren! Reduser matsvinn med enkle grep

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *