Mynte både smaker og lukter nydelig, og er helt nødvendig i mojito HER. Mynten min stod like fint nå som den har gjort i hele sommer, selv om jeg delte den med sag for en tid tilbake HER. Jeg tenkte i fjord at jeg skulle lage myntegele, men jeg kom ikke så langt. Det var enkelt å lage og jeg fikk nesten 8 fulle små glass, som jeg kan ha å gi i gaver, det nærmer seg jul, så da må man skrive det bak øret. Myntegele passer godt til ost og er nydelig til lammekjøtt.

Jeg ser at noen har grønn konditor farge i, men jeg har ikke lyst å bruke noe mer en nødvendig av e- stoffer, men det kan du gjøre om du ønsker det.

Jeg hadde en stor skål mynte, og alt gikk rett i pannen etter jeg hadde skylt den godt.

 

1 stor bunt mynte

750 g sukker

2 dl vann

4dl eplesidereddik

70 g fruktpektinpulver

Plukk og vask masse mynte, ha de i en panne med alt, utenom fruktpektinpulveret. La det få koke i minst 15 minutter, sil så av bladene. Ha i fruktpektinpulveret, og rør det godt ut, og gi det et oppkok og la det putre et par minutter. Ha reine, kokte glass og logg. å hell myntegeleen rett i glassene, og skru korken godt igjen.

PS: Koker man glass og lokk, da er man sikker på at det ikke kommer uønskede bakterier i det man lager.

 

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner HER. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#myntegele #påskiven #diy  #tilmiddag  #hjemmelaget #mynte #gaver #julegaver #Middag #middagstips #morshjemmelagde #glutenfritt #glutenfri #melkefri #mamma #pappa #godt #sunt #tilost #Tillam

2 kommentarer

2 thoughts on “Myntegele

  1. Jeg har en del mynte stående, tror jeg skal følge oppskrifta du var så snill å legge ut. Må bare anskaffe meg fruktpektinpulver først.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *