Lemon Curd til afternoon the

Categories Alle oppskrifter, Søte gleder, søtegleder

Til afternoon the har jeg forstått at man MÅ ha lemon curd til, og dette kan jo ha med å gjøre at det  passer  veldig godt til sort te og scones. Men jeg måtte jo ha det med på bordet, og tenkte at dette kommer nok til å stå igjen, men der tok jeg grundig feil. Alle elsket det, og spurte etter oppskriften, så da er det jo bare å snu seg rundt. Den stod noen dager tildekket i kjøleskapet, og det gjorde at smaken ble rundere og mer harmonisk. Og hva er vel bedre når man skal ha besøk å gjøre ting ferdig i god tid.

Jeg fikk 4 glass av denne oppskriften:

skallet av 3 sitroner, kun det gule, for det hvite blir bittert.

Saften av 3 sitroner (halvparten skal ikke i pannen før den skal blandes i maizena)

50 g smør

1.5 dl sukker

1.5 ss maizena

2 egg

Vask sitronene godt, og rasp de så bare det gule blir med, og ha de i en panne. Press saften av sitronene og ta ut steinene så godt det lar seg gjøre, men kommer det en og annen i, så går det bra for blandingen skal siles til slutt. Ha saften i pannen med skallet, og ha i sukkeret og kok det opp, og la det stå rundt to minutter. Sil av sitronskallet og eventuelt steiner som ble med. Ha rundt halvparten av  saften tilbake i pannen og tilsett smør, så det smelter, bland resten av saften med maizena og ha det i pannen, og rør godt under omrøring.

Bisk eggene lett sammen og ha de i pannen og rør kraftig til de er godt blandet i sammen, så gir du det siste oppkok mens du rører. Nå kan du justere på smaken om du ønsker den søtere, surere osv. men smaken setter seg når den får stå.  Hell blandingen i det du ønsker å servere de i eller på glass med lokk.  Har du de i glass slik jeg gjorde, så dekk til med plastikk.

Jeg pisket krem til, for jeg orket ikke begynne å koke på Clotted cream som skulle stå et døgn å putre.

HER kan du se innlegget om hvordan jeg lagde afternoon the

HER finner du oppskrift på gluten og melkefrie scones

I morgen legger jeg ut vanlige scones som også ble godt motta, og som jeg også kunne lage til uten å steike, på forhånd.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#afternoonthe #glutenfriafternoonthe #Glutenogmelkefriescones #sconese #lemoncurd #Fest #The #te #Melkefri #glutenfri #Matfrabunnen #hjemmelaget #Lunsj #Middag #morsmiddag #glutenfriekaker

6 kommentarer

6 thoughts on “Lemon Curd til afternoon the

    1. Det hadde ikke jeg heller, og må innrømme jeg var svært skeptisk, men det ble nydelig og alle elsket den. Så for søk deg på en liten porsjon en gang du skal lage noe godt til kaffen 😍. Men anbefaler å lage det minst dagen før, da blir den best.

  1. Lemon curden var magisk god! sconsene var også nydelige 👌 Oppskriftene anbefales på det varmeste 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *