Kalkunfilet ovnssteikte krydrede poteter og beter

Categories Alle oppskrifter, Kalkun

Bjørg skal dra videre i dag, og da må hun ha en skikkelig avskjedsmiddag før hun drar. Kalkunfilet er  godt og noe jeg ikke har til vanlig, siden alt er jo i store pakkinger for det meste, så da grep jeg sjansen. Betene er jo så utrolig vakre så de klarer jeg ikke la være å kjøpe, potetene var etter i går , så de krydret jeg og steikte med.

Kalkunfileten jeg hadde i dag var en enkel type med salt og pepper, og jeg lagde den til slik det stod på pakken, nemlig 220 grader i 45 minutter, og etter det ti minutter hvile før den skjæres opp.

BETER og annet godt i ovnen

Beter gjerne  i forskjellige farger

Jeg hadde også litt

gulrot

brokkoli

blomkål

Olje

Salt

Betene renset jeg og delte i skiver, da blir de lettere ferdig, det er så nydelig farge på de når de er råe at jeg i grunnen ikke har lyst å steike de, men det bør man. Ha de i en ildfast form og ha på olje og litt salt, steik sammen med kalkunfileten. Vend de av og til underveis.

Saus:

Til 2 personer,

1 dl fløte, laktosefri, plantebasert (det du ønsker å har)

kraften fra kalkunen

Ca. 1 dl vann

1 klatt smør

1 buljongterning gjerne fra kylling (sjekk om det inneholder gluten om du som meg ikke kan ha det)

1 liten ss maizena

Pepper

Salt

Ha fløte, kraft, vann, buljong, smør og maizena i pannen, sett det på kok og rør til den koker opp, smak så til med salt og pepper. Ønsker du en litt mørkere saus så kan man ha en dråpe sukkerkulør i.

Krydrede poteter

I går kokte jeg rikelig poteter og de må jo brukes, og siden jeg hadde stekeovnen i bruk allerede, så kan man like godt putte alt i.

Kokte poteter

Olje

Spisskummen

koriander

røykt paprika

oregano

salt

Pepper

Jeg skal potetene opp i båter, hadde olje og krydder på, og blandet godt. Satte de helt øverst i ovnen, og til slutt da resten var tatt ut satte jeg grillen på mens resten ble prikkevert.

 

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#Kalkunfilet #beter #beteriovnen #steiktepoteter #Kalkun #Kalkunmiddag #Melkefri #glutenfri #Matfrabunnen #hjemmelaget #Lunsj #Middag #morsmiddag #glutenfriekaker

2 kommentarer

2 thoughts on “Kalkunfilet ovnssteikte krydrede poteter og beter

    1. Ja det går ant men innbiller meg at den ikke blir så saftig he he, men det kommer jo helt ant på hvordan man tilbereder den selvfølgelig. Men utrolig godt uansett.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *