Kylling nuggets uten egg og gluten

Categories Airfryer, Alle oppskrifter, Kyllingretter

Jeg hadde bestemt meg for å lage kyllingnuggets, men da jeg åpnet kjøleskapet hadde jeg ikke egg til paneringen. Og ikke kul i havet om jeg orket gå på butikken bare for det.  Jeg har et barnebarn som ikke har tålt egg, så da var det jo en greit test å lage uten. Da var det bare å forsøke å panere uten egg, og det gikk veldig fint. ♥ Tåler man egg, så kan man gjerne bruke det i stede for olje. Hvordan man steiker det kan være opp til den enkelte, man kan fritere det i olje, steike på steikepannen, i steikeovnen eller i airfryer.

Beregn 1 kyllingfilet pr person

Brødstrø/brødkromler/grillmel/paneringsmel (glutenfri for min del)Her finner du oppskrift på hjemmelaget

1 dl olje. Har du og tåler egg og ikke vil bruk olje, så bruker du 1 egg i stede for oljemengden.

1 klype salt

1 klype cayennepepper

1/2 ts spisskummen

1 Klype pepper

Ha olje, krydder og salt i en skål og bland godt sammen. Ha paneringsmel i en annen skål. Del kyllinger i biter, og ha det i oljeblandingen, vend det godt . Ha så et par biter av gangen i paneringsmelet, og vend godt, man kan gjerne gjenta dette en ekstra gang slik at man får mer paneringsmel på.

Steik på pannen: Ha på olje eller smør å steik nugget til det er gylden brun på begge sider, skru ned platen og steik videre til det er gjennomsteikt(Ca.7-10 min)

Steike i arifryer: Legg nugget i airfryer med litt olje over, snu en gang underveis, steik til det er gylden brun i rundt 5-8 minutter på 200 g

Steik i steikeovnen: Legg nugget på steikebrett eller ildfast form med litt olje over. Ha oven på 200 grader og steik til nugget er gylden brun, rundt 10-15 minutter.

Steik i olje: Varm opp oljen i en panne til det freser rundt en trepinne/sleiv. Ha i et par nuggets av gangen, vær forsiktig når du legger det i oljen så det ikke spruter. Steik i rundt 2 minutter på hver side. Når det er gjennomsteikt, fiskes det opp, og ha på et tørkepapir så oljen renner av.

Jeg hadde båtpoteter til som jeg steikte i airfryer, men siden min har så lite kammer, kunne jeg ikke steike begge deler.

Til 1 person 2 poteter

Salt

Olje

Vask og skrubb potetene og tørk det godt. Del i båter, og ha det i airfryer med litt olje over, steik på 200 grader i rundt 15 minutter. Når det er ferdige strør man på litt salt. Hvor lang steiketiden er vil være avhengig av hvor tykke båtene er skåret i, og hvor sterk airfryer er.

Vil du steike det i ovnen, da finner du fremgangsmåten HER

Jeg hadde aioli til, det passer perfekt til, og oppskriften finner du HER

Jeg hadde crispysalat, tomater og avokado som salat.

Jeg har måtte ta inn georgineknollen, så da får blomstene pryde borde så lenge det holder.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#Kyllingnugget #utenegg #utengluten #utenmelkeprodukter #allergivennlig  #Hjemmlaget #matfrabunnen #Middagstips  #melkefritt #glutenfritt #Eggefritt #Middag #lunsj #lunch #Festmat #Morsmiddag #båtpoteter #airfryer #Aioli

2 kommentarer

2 thoughts on “Kylling nuggets uten egg og gluten

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *