Jeg satt å klødde meg i hode og lurte på hva jeg skulle ha til middag i dag, da kom jeg på at kjøttpudding er evigheter siden jeg har laget. Jeg lagde bare halvparten av denne oppskriften, siden vi bare var to til middag. Gjesten spiste lenge og vell, og det virkelig i smak. Kjøttpudding er en gammel tradisjonsrett som var vanlig på alle middagsbord minst en gang for uken. Hva man hadde til varierte nok en del, men det var veldig vanlig med brun saus og gulerøtter og erter, og gjerne tomatsaus når vi begynte å bli litt vågal. Så verden forandrer seg, men du verden så godt det er med tradisjonsmat også. Enkelt å lage mye av å ha i fryseren til en annen dag.

Til 4 personer:
800g -1 kg kjøttdeig eller karbonadedeig
2-3 egg. Bruker man kjøttdeig er to egg nok, men karbonadedeig trenger tre.
ca. 1/2 dl vann
2 løk2 vårløk (kan sløyfes)
2 ss buljongpulver Toro sitt buljongpulver er supert, det er også glutenfritt

Ca, 2 ts salt
Pepper

Blir deigen for tynn kan man ha i litt potetmel (det er glutenfritt)

Rens løken og finhakk  før man har det i en bolle med deigen. Ha i krydder, buljong, egg og vann og bland alt godt samen. Jeg anbefaler å steike en prøvekake før man former og steiker kjøttpuddingen, så man får den passe salt.

I dag formet jeg kjøttpuddingen som et brød og  steikte den på steikepannen, det gikk veldig fint, eller så steiker man kjøttpuddingen gjerne i form  i rundt 30-40 minutter på ca. 200 grader (alle stekeovner er forskjellige).

Kraften som ble av kjøttpuddingen hadde jeg litt mer vann i, buljong, salt og pepper og jevnet med maizena.

Jeg hadde selvdyrkede poteter,  gulerøtter, erter og kålstuing med vanlig kål og rødkål.

 

 

 

 

 

 

Kjøttpudding med egg HER

Fylt kjøttpudding HER

 

 

Del gjerne innlegget med venner og familie 😊 Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,  Link til å følge meg på facebook finner. Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

 

 

#kjøttpuddin #tradisjonsmat #hjemmelaget #Kjøttkaker #i #ovnen #stekeovn #på topp #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips #søndagsmiddag #Middag #morsmiddag #allergi #mat #fra #bunnen #På #pannen

8 kommentarer

8 thoughts on “Kjøttpudding

    1. Tusen takk snille du. Men da gir deg utfordringen å lage selv i helgen. Det er veldig enkelt, første gang man lager noe så er det klart man er litt usikker, men så ser man hvor utrolig godt og kjapt det er. Ha en nydelig dag du også

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *