Last Updated:

Kjøttkaker spedd med brune linser og deilig kålsalat

Categories Diverse retter, På sparebluss, Retter med kjøttdeig

Dette er en utrolig effektiv måte å lage mye mat billig, og enda sunnere, det er ikke ofte man får til.

Jeg skal være med på utvikling av et forskningsprosjekt om matvaner, og dette er en av rettene som skal lages med ny vri. Jeg har aldri hørt eller sett at man sper med kjøttkaker med bønner, men det er faktisk en god ide. Før kokte man all mat, ikke bare litt men ihelkokte den, en del av grunnen til det var nok at de verken hadde kjøleskap eller fryseboks, så oppbevaring var noe begrenset. Og for å drepe mest mulig bakterier så kokte man maten lenge og vell.  . Da jeg var liten så hadde nesten ingen kjøleskap, men frys kunne man leie på et stort lager, ikke enkelt å planlegge middagene da. Derfor ble også mye mat både saltet og røykt. Kjøtt hadde vi nesten ikke, det var kjøttkaker om søndagen, og reint kjøtt muligens en gang i måneden. Vi spiste mye fisk, høns og grønnsaksretter.

Hadde jeg ikke vist at de var bønner i kjøttkakene så tror jeg nesten ikke jeg hadde reflektert over det, så dette er en smart måte å spise mindre kjøtt, og å få i seg masse fiber og næringsstoffer fra bønner.

150 g kokte brune bønner eller andre mørke bønner

400 g kjøttdeig (tror at karbonadedeig blir for tørt)

1 løk

2 egg

1/2 dl vann

1 ss buljong pulver (glutenfritt for min del)

1/2 ss potetmel

Salt

Pepper

Jeg renset og delte  og løken, og hadde den, bønnene og vann i en foodprosessor for stavmikser for å blende de helt. Så hadde jeg kjøttdeigen, buljong, egg, potetmel, pepper og litt salt og bønneblandingen i en skål og blandet godt sammen. Som vanlig steikte jeg en prøvekake for å smake at konsistens og smak var der jeg ville ha den. Så steikte jeg de som vanlige kjøttkaker, de tok litt lenger tid før de føltes gjennomsteikt. Jeg kan i grunnen ikke fordra å steike kjøttkaker, så her kan du se hvordan man kan lage de i ovnen HER

Dette er en utrolig effektiv måte å lage mer mat billig, og enda sunnere, det er ikke ofte man får til.

 

Siden de var vanlig med kål i en eller annen form til, så lagde jeg denne nydelige salaten jeg har laget en gang før fra frukt.no, bare at jeg denne gangen hadde i både rød og hvitkål. Oppskrift finner du HER 

 

 

Del gjerne innlegget med familie og venner 

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Salat #Kålsalatmedgranatepllemedappelsinogvalnøtter #Rødkålsalat #Rødkål  #Portugal #airfryer #fritert #Middag #tapas #Middagstips #småretter #forrett #Morsmiddag #glutenfritt #melkefritt #Glutenfritt #Uten Gluten #melk #mat #fra #bunnen #hjemmelaget #frukt.no Kålsalat #granateple #valnøtter #appelsin #kål #kjøttkakermedbønner #kjøttkaker #bønner

2 kommentarer

2 thoughts on “Kjøttkaker spedd med brune linser og deilig kålsalat

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *