Hjortekarbonader med pommes frites og chilimajones

Categories Alle oppskrifter, Hjort

Min yngste datter Miriam skulle egentlig ut å spise med noen venninner, men så ble det en endring i planen, og jeg måtte hive meg rundt å finne på noe til middag.

For en tid tilbake lagde jeg hjortekarbonader og noen kjøttkaker, og det ville hun ha, men ikke på den tradisjonelle måten nei. Hun ville ha  pommes frites og chilimajones, og ikke vanlig salat, bare det vi bruke ha i salaten. Men det er jo veldig greit med forandring, så selvfølgelig fikk hun det akkurat som hun ønsket.

Da jeg lagde karbonadene så ble det veldig tørre siden det var laget av kalvekjøtt. Så etter en prøvekake på pannen, bestemte jeg meg for å ha bacon i, og det hjalp veldig, men selvfølgelig endrer det smaken på kakene. Men må man så må man.

 

1/2 kg hjortekjøttdeig

100 g bacon skåret i små biter

1 egg

1/2 løk

2 fedd hvitløk (kan sløyfes)

1 ts pepper

I slike ting bruker jeg alltid pulver buljong, og der brukte jeg rundt 1 ss

2 ts potetmel

Ca. 1/2 ts salt (mulig du ikke trenger salt, lag en prøvekake først, og smak om den er salt nok uten salt først)

Pepper

Rens og findel løk og hvitløk og ha det i en bolle med kjøttdeigen, ha i egg, krydder og buljong og bland alt godt sammen. Findel bacon og ha det i sammen med potetmelet, og bland til alt er godt sammenblandet. Er deigen blitt for tykk og kompakt, så kan man ha i litt vann. Form kakene og steik på steikepannen på høy varme, snu når det har blitt gylden brun, skru så ned varmen og snu kakene av og til.

Chilimajones finner du oppskrift på HER

Vi hadde til:

Selvdyrkede tomater

Avokado

Mais

Paprika

Squash

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER,   Pinterest finner du HER

#tilvilltkjøtt  #morsmiddag #matfrabunnen #hjemmelaget #festmat#hjort #hjortekjøtt #brukavhjortekjøtt  #Hjortejakt #Viltkjøtt #vilt #Hjortekarbonader #hjortekaker #Glutenfritt #melkefritt #glutenfri #melkefri  #middag #Middagstips #Morsmiddag #Sunt #Godt #kjapt #hjemmelaget

7 kommentarer

7 thoughts on “Hjortekarbonader med pommes frites og chilimajones

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *