Hjemmelaget plommesyltetøy

Categories Alle oppskrifter, DIY, Søte gleder, søtegleder

De er ikke bare eplene som begynner å bli moden, men plommene også. For noen år siden lagde jeg plommelikør, det kan anbefales, men det er plommesyltetøy som er aller best. Det er kjekt å gi i gave, og er bare fantastisk godt. De førte årene jeg lagde plommesyltetøy, strevde jeg veldig med å få ut steinen, så på alle glassene stod det “stingodt plommesyltetøy” siden det var fullt av stein. Men så frøs jeg de en gang, og da de var halvtint var det veldig enkelt å dele de og få ut steinen. Så nå er syltetøyet bare godt 😉

4 kg plommer

ca. 1200 g sukker

1 pose tykningsmiddel

Trenger du vann har du i litt, men ta bare litt så det ikke blir for tynt.

Vask og rens plommene, jeg tok ikke ut steinene men plukket ut de fleste etter at plommene var kokte, så du må gjerne dele de og ta ut steinene før du koker syltetøy. . Ha plommene i en stor panne sammen med sukker og eventuelt vann, og la det få koke til de er gått i oppløsning. Plommene jeg hadde var nokså faste, så de stod å putret i rundt 1/2 time. Når alt var mykt og fint plukket jeg ut de steinene jeg så, hadde i tykningsmiddel, og lot det koke opp under omrøring, og koke i to minutter.

På forhånd hadde jeg vasket og kokt glass og lokk, slik at de var gullende reine, dette er helt nødvendig så de ikke begynner å mygle.

Jeg fylte glassene så full som jeg fikk de til, skrudde lokket godt til, og satt de opp ned.

Så må glassene oppbevares kaldt.

 

Nydelig godt syltetøy.

Her kan du også se hvordan du safter HER

Her kan du se ripsgele HER

Her kan du se Eplesyltetøy/mos med ingefær, vanilje og kanel HER

Bjørg sitt rørte bringebær HER

Rabarbragrøt HER

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge d

enne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

#Plommer #Sylting #Plommesyltetøy #Hjemmelaget #Safting #Pålegg #syltetøy #Middag #Morsmiddag #Mamma #Blogg #bloggtoppen #glutenfri

#melkefri #matfrabunnen #høstensgrøde #hermetisering #safting #sylting

4 kommentarer

4 thoughts on “Hjemmelaget plommesyltetøy

  1. Deilig med plommesyltetøy da 🙂 Jeg husker mamma hadde “voks” oppå når syltetøyet var ferdig, for at det ikke skulle gjære men bli tett 🙂

  2. Plommesyltetøy er nyyyydelig! Det har jeg faktisk laga….. vi hadde plommetre i hagen den gangen jeg var nygift for ørten år siden…..!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *