Ripsgele

Categories Søte gleder

Mange som har hage har gjerne ripsbusker siden de er lett å få til, og rips er godt. Å kalle bakhagen min hage, er vel en smule overdrevet, derfor har jeg døpt den for Damaskus. Men det var rips på trærne og jeg hang rundt rundt i hagen for å nå bærene. 

                                                  

 

                                        

Jeg hadde ikke glass å ha gele i derfor frøs jeg ned saften til jeg hadde fått samlet en del passe store glass. Da jeg hadde plukket bærene så saftet jeg de i en bærkoker, Det er virkelig enkleste  måten å gjøre det på, 

                         
                                                                  Bilde er lånt fra googel

Her ser vi tre deler, del en har man vann i, del to er den som saften renner ned i, og del tre er silen der bærene skal være i. 


Dette bilde er også lånt fra googel for å vise at man også kan lage saft uten saftkoker, da koker man bærene med litt vann, og siler som vist.

Når det begynner å bli litt saft så tapper man av saften. Jeg avkjølte den og frøs den ned i en lites bokser. Når jeg skulle koke gele, tok jeg de opp og hadde de rett opp i pannen(selvsakt kan man ta de ut av fryseren så de tiner først. Men du kan selvfølgelig lage gele eller saft på direkten. 

1 liter saft

700 g sukker eller mer om bærene er veldig sure

Jeg kokte opp saften og hadde sukke

Skyll boksen eller det du har hatt saften i, og ha de i  saften (toppen  1 dl  pr liter)

Kok opp saften og ha i sukker, rør sukkeret godt ut, det vil komme skum på saften, ta dette bort, uten blir det hvite felt i gelen og den blir ikke blank. 

Jeg bruker en liten tesil. La geleen koke i minst 15 minutter, forsøk på  en tallerken om gelen stivner når du holder den opp, renner den for mye må den koke videre. 

Vask glassene grundig , ta av etiketter, kok de i vann eller ha de i stekeovnen  . Forsiktig når du tar de opp av vannet eller ut av ovnen så du ikke brenner deg, sett glassene på et kjøkkenhåndkle. Fyll gele på glassene, jeg har et litermål i stål som jeg bruker, med en tallerken under. Skru på lokket, og la de avkjøle. Sett glassene kaldt.

Gelen ble utrolig god og passer både på brødmat og til middag, og utrolig kjekt å gi i gave. 

                                       

                               

                                                             

                                                  
#ripsgele #hjemmelaget #ripsgele  #gaver #julegaver #Middag #middagstips #morshjemmelagde #glutenfritt #glutenfri #melkefri #mamma #pappa #godt #sunt 

 

12 kommentarer

12 thoughts on “Ripsgele

  1. frodith: Ja det lage vi vært år. Syntes faktisk det var litt surt den gangen, selv om jeg tror at det var mer sukker i det den gangen en jeg har nå 🙂

  2. Å ripsgele er nydelig! Det hender jeg kjøper et glass på butikken av og til, men den er ikke like god som den som ble laget hjemme når jeg var liten….eller bare husker jeg ikke helt hvordan den var tro?

  3. margarites: Jeg tror faktisk du har helt rett hjemmelaget er best. Kom opp en dag skal du få et glass 🙂 Har du tomme syltetøyglass eller lignede hadde jeg vært glad for om jeg kunne få de, har mer saft i fryseren

  4. Så koselig! Jeg har bestandig kastet glassene siden jeg ikke sylter selv…. Skal begynne å ta vare på dem. Når jeg har laget syltetøy er det mest “frysetøy”, altså ferske bær som blir rørt og fryst.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *