Hjemmelaget Baligryte

Categories Alle oppskrifter, Kyllingretter

For en del år siden så jeg en ferdig Baligryte, jeg studerte på innholdsfortegnelsen og gikk hjem å lagde denne varianten. Den er veldig populær i min familie og omgangskrets, og har fått mange tilbakemeldinger om at den er både enkel, god, mild og smakfull.

Denne har jeg laget med små variasjoner mange ganger, det er jo alltid noe man ikke er, eller er på ferie osv. Skriver noen linker under på litt forskjellige måter jeg har laget den på.

Til 4 personer

4-6 kyllingfileter

1 bunt vårløk eller 1 purreløk

En klatt smør til å surre maten i

2 paprika (det er finest om man bruker litt forskjellige farger på paprikaen, men i dag hadde jeg bare gul)

1 boks usukret ananas (277g)

2 bokser kokosmelk (a 400ml)

2 terninger kyllingbuljong (sjekk for gluten om du som meg ikke ha ha det i maten)

Ca. 3 ss maizena

Ca. 1 ss karri eller man kan bruke currypaste, men da bruker man 1/2 -1 ts(Men husk at det er bedre å ta i for lite enn for mye)

Ca. 2 ts salt

1 ts pepper

Rens og vask purren/vårløk godt og kutt den opp i biter og surr den i pannen. Del filetene i biter, ha litt og litt i pannen sånn at den ikke blir for avkjølt. La kyllingbitene surre til de er gylden brun. Del paprikaen i forholdsvis små biter og steik de sammen med kylling og purren. Når alt dette har fått surret i ca. 5 minutter, tas pannen bort fra platen. Ha så i kokosmelk og maizena og rør den godt ut, før den settes på platen for et oppkok under omrøring. Ha i ananas krydder og salt.

Server med den risen du ønsker, og gjerne en salat. I dag tok jeg lolllorosso og ruccola fra plantekassen på terrassen, og med tomat, avokado og litt ekstra ananas.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

Her er en variasjon med ferdig steikt kylling

HER er en med hel rå kylling

 

#Kylling #baligryte #kjapp #sunn #enk

el #middag #middagstips #glutenfri #melkefri # matintoleranse #blogg #morsmiddag #hvaskalvihatilmiddag #godt #barnevennlig  #Middag  #middagstips #utengluten #melk #Glutenfritt #melkefritt #hjemmelaget #Matfrabunnen  #kjapp #veldig #enkelt #middagpå15minutter

6 kommentarer

6 thoughts on “Hjemmelaget Baligryte

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *