Gullerotsuppe helt vegansk eller vanlig

Categories Alle oppskrifter, Supper, Veganmat

Gulrot suppe er sunn og god sommermat, og som er ekstra bonus så er det veldig billig middag også. Denne gangen valgte jeg å lage den helt vegansk, men jeg skriver som alltid hva man velger om man ønsker å lage den som vanlig.

Til 2 personer

1 liten løk

2 fedd hvitløk

Olje/smør/margarin uten melk (jeg brukte olje i dag) Smør gir selvfølgelig en ekstra dybde i suppen.

2 store gulerøtter

5 dl vann

2 buljongterninger ønsker du den vegansk bruker du grønnsaksbuljong, er det ikke så nøye for deg kan du godt bruke kylingbuljong  (Det aller beste er jo kokt kraft eller fond om du har det)

1 laubærblad

1 knivspiss Cayenne pepper (kan sløyfes)

Salt

Pepper

1/2 dl fløte om man vil bruke vanlig, men skal den være vegansk må man bruke plantebasert fløte som jeg gjorde.

Bruk gjerne naturell yoghurt eller som meg som brukte kokosyoghurt (vegansk)og friske urter.

Skrell gulrot, løk og hvitløk og del de i biter. Ha de i en varm panne med olje/smør/maragrin og surr de noen minutter. Ha så på vesken og krydderet og la det hele koke under lokk i ca. 15- 20 minutter. Ta ut laurbærbladet, hvis ikke blir suppen prikkete. Bruk en stavmixer til suppen er blitt jevnet. Ha i fløte/plantebasertfløte og smak til med eventuelt mer salt og pepper.

Serveringstips er å ha noe syrlig i suppen som naturell yoghurt /kokosyoghurt eller lignede, og noe friske urter hever jo både øye og smaken, ha gjerne en skive til.

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER.

#kjapp #sunn #enkel #middag #middagstips #glutenfri #melkefri # matintoleranse #blogg #morsmiddag #hvaskalvihatilmiddag #godt #barnevennlig  #Middag  #middagstips #utengluten #melk #Glutenfritt #melkefritt #hjemmelaget #Matfrabunnen  #kjapp #veldig #enkelt #middagpå15minutter #vegansk #gulrotsuppe #sommermat #tradisjonsmat

 

 

 

9 kommentarer

9 thoughts on “Gullerotsuppe helt vegansk eller vanlig

  1. Denne skal jeg huske til jeg er hjemme i Norge igjen. Er usikker på om vi får tak i plantebasert/vegansk fløte her i Spania (og hva det heter…). 🙂

    1. Det tror jeg du skulle kunne finne. Det var i alle fall på Grand Canaria. Spør på større forretninger eller helsekost eller, Kokosmelk er jo plantebasert for eksempel

      1. Ja, jeg bruker jo masse kokosmelk når jeg er her. Det har de overalt. Skal spørre ei norsk venninne her ang. “fløte”. 🙂

        1. Man må bruke det kanalene man har, plutselig har du funnet ut av noe nytt 🙂. Finner du ikke fløte kan du jo bruke melkeerstaning som kokosmelk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *