Fest sjokoladekake

Categories Alle oppskrifter, Blogg, Søte gleder

Margrethe inviterte på hjemmelagde kjøttkaker og jeg bakte sjokoladekake. Siden vi begge har hatt bursdag, så måtte jeg lage en litt staselig kake.  Og da gjelder ikke den minimalistiske stilen når noe skal feires, i alle fall ikke denne gangen. Det var litt gøy å pynte på denne måten.

4 egg

2 dl sukker

4 1/2 dl mel, jeg brukte Toro kake mixs siden jeg må ha glutenfritt

2 ss kakao

2 ts vanilje (jeg bruker ekte vanilje som er kjøpt ferdig, vaniljesukker så bruker du 1 ts)

2 ts bakepulver

1 dl vann eller om du ønsker kan du bruke melk

100 g smør som man smelter Tåler man ikke melkeprodukter kan man bruke melkefri margarin

Pisk smør og sukker hvit. Smelt smøret og ta i vannet så det blir nedkjølt, ha smørblandingen og melet vekselvis i røren og bland godt mellom hver  gang.

Ha røren i en godt smurt form, steik kaken midt i ovnen på 200 grader i ca. 40 minutter. Ta en steikepinn å stikk midt i kaken for å se om den er steikt. Er det deig på pinnen må den stå litt til, om steikepinnen er rein er kaken ferdig. Avkjøl kaken helt.

FYLL

1/2 kg smør

300 g melis

4 ss kakao

4 ss kaffe

La smøret stå på benken til det er bløtt, ha det i en mikserbolle og ha i melis, kakao og kaffe. Rør litt forsiktig til å begynne med, slik at ikke alt fyker rundt. Når melisen er godt i smøret, setter man mikseren på full styrke. Bruk slikkepott og rens bollen slik at det som er på siden blir sammen med resten i bollen, dette må du gjerne gjenta. Om du ikke synes kremen er søt nok har du i mer melis og røren den godt i.

Del bunnen i tre, og fordel kremen utover, det kan være litt vanskelig, men da bruker jeg en lang kniv, har den under kokende vann, og da glatter kremen seg fint utover.

Når man har fylt kaken, så har man krem, rundt hele kaken og på toppen. Jeg hadde litt krem igjen, og brukte sprøytepose og lagde roser rundt kanten, dette lagde en barrikade slik at bærene og det andre godsakene ikke raste av kaken.

Som pynt brukte jeg

Pikekyss/marengstoppe

Smash (de er glutenfri, men ikke melkefrie)

Ferske bringebær

Ferske jordbær

Ferske blåbær

Fersk physalis

Mynteblader

For at ikke frukten skulle falle av, så satte jeg marengstopper ut på kanten av kaken, og så fylte jeg oppe med alle godsakene.

 

Det er ikke hver dag at jeg blir invitert hjemmelagde nydelige kjøttkaker, heldige meg.

Her finner du to forskjellige oppskrifter på kjøttkaker, helt tradisjonelle kjøttkaker og kjøttkaker i oven

Del gjerne innlegget med venner og familie😊Link til å følge denne bloggen på Blogvin finner du HER,   Link til å følge meg på facebook finner du HER Link til å følge meg på Instagram  er randistole HER

8 kommentarer

8 thoughts on “Fest sjokoladekake

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *