Last Updated:

Kjøttkaker i steikeovnen

Categories Retter med kjøttdeig

Man blir veldig påvirket av hva andre viser at de har spist på alle disse flotte FB matsidene. Jeg fikk SÅ lyst på kjøttkaker at jeg bare måtte lage, og siden jeg ikke kan fordra å steke kjøttkaker, lagde jeg det i stekeovnen, det er superenket og veldig godt. Denne gangen hadde jeg også kål i, det er kun fantasien som begrenser oss for hva man kan ha i. Vil du ikke ha poteter i, så kan man feks.  bruke mer sellerirot, søtpoteter eller blomkål. Jeg elsker hjemmelaget ertestuing, så det hadde jeg også til.

Grønnsakene:

8-10 poteter

4-5 gulerøtter

1-2 løk

Litt selleri (jeg hadde to skiver), kan sløyfes

Litt kål om du vil ha det i

5 dl vann

2 kjøttbuljongterninger eller tilsvarende med pulver

Pepper

Sett steikeovnen på 210 grader. Rens og del alle grønnsakene (potetene bør ikke være i for tykke og store biter),og ha de i en ildfastform eller en langpanne. Kok opp vann og ha buljongterningene og pepper i til buljongen er oppløst. Hell buljongvannet over grønnsakene og sett de mitt i ovnen, da får poteter og grønnsaker begynt å steike siden de tar lengst tid på å bli ferdig.

Så begynner man med kjøttkakene.

Kjøttkaker:

4-6 personer (man kan fryse det som blir til overs, eller momse de seinere )

800 g karbonadedeig/kjøttdeig (jeg hadde igjen to pakker av Kvamme gård sin helt magiske karbonadedeig som jeg brukte).

2 egg

2 ss  pulverbuljong

1 løk

Pepper

Salt

Ca.1/2 ss Potetmel

 

Rens og finhakk løken, og ha den i en bolle sammen med deigen, buljong salt, pepper, potetmel og vann. Bland alt godt sammen. Jeg lager alltid en liten prøvekake på steikepannen så jeg vet at kakene blir perfekt. Jeg måtte ha litt mer salt og pepper i en  jeg antok, men det er jo en enkel sak i verden å ta i mer, mye verre å ta ut når det er for mye.

Kakene formet jeg og la på  en skjærefjøl, og da alle var ferdig formet tok jeg formen ut og hadde kjøttkakene opp på grønnsakene. Så satte jeg formen inn i ovnen igjen. Underveis snudde jeg kjøttkakene så de fikk steikeskorpe på begge sider. Potetene var ferdig på ca. 45 minutter så det var lurt å ha formen inn i ovnen før jeg lagde kjøttkakene.

Saus: Man MÅ ikke lage saus, men kan bruke kraften som den er.

Kraft fra kjøttakeformen det er ca. 4 dl

En god  klatt smør Ca.10-15 gram

1 dl vann

1 1/2 ss maizena

Pepper

Salt og eventuelt mer buljong

Litt sukkerkulør

Hell kraften fra formen og over i en panne og ha i smør- Ha vann og maizena i en kopp og bland det ut og ha det i pannen, kok opp under omrøring. Ha i litt sukkerkulør og smak om sausen er passe saltet og pepret. Du kan helle sausen over i den ildfaste formen/langpannen eller ha den ved siden av.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#Kjøttkaker #i #ovnen #stekeovn #på topp #enkelt #godt #uten melk #uten gluten #Middagstips #søndagsmiddag #Middag #morsmiddag #allergi #mat #fra #bunnen #hjemmelaget #ertestuing

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *